drogy u dětí z dětských domovů
míša
Ahoj, dá se říct, že by děti z DD inklinovaly k drogám víc? Většinou jsou hlídány tak, že do 18 se s nimi prakticky nedostanou do kontaktu, ale co pak? Existují konkrétní preventivní programy, které pracují právě s těmito dětmi? Díky

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Problém prevence v zařízeních jako jsou dětské domovy, diagnostické ústavy a výchovné ústavy, je velký problém - všechna zařízení by měla mít zajištěnu nějakou formu prevence - to vyplývá ze zákona. Ovšem potíž je s kvalitou a efektivitou takových opatření. Psychická deprivace, osobnostní dispozice a náhled na sebe a na svět mohou u dětí a mládeže, které projdou ústavní výchovou, startem nejen k drogám, ale i k jiným závislostem, kriminálnímu chování a dalším sebedestruktivním životním schématům. Pro konstruktivní životní schéma jim totiž trochu chybí vzorec, ze kterého by mohly vycházet. A ohledně toho, že by se do těchto zařízení drogy nedostaly - nemyslím si, že je to úplně pravda. Spíše než o kokain se ale bude jednat o alkohol, tabák a těkavé látky. Kopíruji Vám informace z www.drogy-info.cz (Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti) k průzkumu, který na toto téma proběhl v roce 2006: "Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy provedlo v průběhu března a dubna 2006 průzkum ve školských zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a školských zařízení pro preventivně výchovnou péči. Dotazníkový průzkum byl zaměřen na preventivní aktivity v oblasti sociálně patologických jevů v daných zařízeních a na oblast léčby v souvislosti s užíváním návykových látek mezi dětmi umístěnými v těchto zařízeních. Výsledky získané z části výzkumu zaměřené na preventivní aktivity budou využity jako prvotní data pro zabezpečení prevence v zařízeních pro výkon institucionální výchovy. Zde můžete stáhnout souhrn výsledků první části . Výsledky druhé části šetření (léčba v souvislosti s užíváním návykových látek) byly zpracovány a v souhrnné podobě zveřejněny v kapitole "Léčba" ve "Výroční zprávě o stavu ve věcech drog v České republice v roce 2005", kterou naleznete na http://www.drogy-info.cz/index.php/publikace/vyrocni_zpravy . Dále posílám odkazy na některé organizace, které se zabývají péčí o lidi po propuštění z dětských domovů a dětmi a mládeží v krizové situaci: http://www.dom-os.cz/ http://www.nadeje.cz/index.php?q=node/62 http://www.dkc.cz/ http://www.nasedite.cz/