kamaradka
Kote
Dobry den,mam kamaradku,znam ji uz 15 let,leci se uz spoustu let na psychiatrii,matka ji v detstvi tyrala,vsechno bylo OK,do te doby nez si nasla milence fetaka,vlitla do toho raz dva,prisla o deti,nema kde bydlet,prestala dochazet na psychyatrii,brat prasky,atd.Dlouho jsem ji shanela,ted se mi to podarilo,tvrdi,ze muze zit bez drog,tri dny pracuje,hleda ubytovnu.Ovsem tvrdi mi,ze nemuze bez toho milence byt,pry se potrebujou...Chtela bych ji pomoct,tvrdi,ze se sejdem,o vsem si promluvime,rika,ze to zvladne.Rikala jsem ji,ze s timhle si sama uz neporadi.Zacala pry znovu dochazet na psychiatrii,nevim...moc ji to neverim.Kdydych se s ni sesla,nevim jak ji mam nasmerovat k leceni.Vim.ze musi chtit sama.Ale co kdyz tam bude sebemensi naznak toho,ze by chtela??Bojim se,abych neco nepodelala...Diky

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, je fajn, že se staráte o kamarádku, které v životě podle Vašeho vyprávění zrovna jednoduché asi nikdy neměla. Našla si přítele, který bere drogy a upnula se k němu, začala rovněž brát a přestala se starat o sebe. Vy jste jí našla a chcete se s ní vidět. Dáváte jí jasně na jevo svůj zájem. Nicméně, jak sama píšete, rozhodnutí, jestli brát nebo nebrat, být nebo nebýt s člověkem, který bere atd. je jen na ní. Vaše zodpovědnost to není. Až se potkáte, mluvte s ní o tom, že Vám na ní záleží, že se obáváte toho, jak dopadne, když bude takhle dál pokračovat apod. a nabídněte jí třeba doprovod k odborníkovi - ať už na psychiatrii nebo do Kontaktního centra, kde jí poradí s léčbou. Víte, oni lidé na drogách často naznačují, že jim jejich situace na jednu stranu nevyhovuje, ale bohužel nedělají nic pro to, aby ji změnili. Už to, že se s Vámi chce setkat, že si našla práci, shání ubytovnu apod. jsou náznaky její chutě situaci změnit. I ona ví nebo tuší, co by mohla pro sebe udělat, ale je to jenom na ní. I to jí klidně řekněte. K tomu vztahu - víte, lidé, kteří mají sklony k závislosti, se snadno upnou k čemukoli - někdo k droze, někdo k nějaké činnosti, někdo k člověku; a někdy se to kombinuje. Vyskočit z takového silného stereotypu, je pak velmi těžké. Od setkání nemějte velká očekávání, ani nevěřte hned všemu, co kamarádka řekne. Držte se u země a soustřeďte se na malé věci. Bavte se o tom, co udělá zítra a ne co bude za deset let. Držím Vám palce a samozřejmě i kamarádce. Když napíšete, odkud jste, pošlu Vám telefon na nějbližčí kontaktní centrum. S pozdravem, Gabriela Koryntová.