Chceme pomoci...
Jája
Dobrý den, zjistili jsme, že bratr mého přítele bere už 4 roky pervitin, je mu 21let, prý ze záčátku bral tak jednou do měsíce, později to bylo každý víkend a teď tak dvakrát možná více do týdne. Rádi bychom mu pomohli, bydlí teď u nás, zájem přestat úplně má. Hodně s ním mluvíme, ptáme se na jeho pocity, zkoušíme ho motivovat a dostat na jinou úroveň než byl doposud. Nicméně před týdnem, než se k nám nastěhoval si prý dal pervitin aby se s ním jako na dobro rozloučil. Nepíchá si ale šňupe. Nevíme to až tak přesně, jestli nám říká úplnou pravdu nebo ne...do žádné poradny ho nedostaneme, chce prý přestat sám, ale bojíme se, že nastane nějaký problém a on s tím nepřestane. Ujasnili jsme si ale, že pokud nám bude lhát nebo nepřestane, tak bude muset na léčení. Poradíte nám co tedy ještě dál udělat, moc se o drogách bavit nechce...A ještě jedna otázka, existuje možnost si někde zakoupit jednorázový test na pervitin? Děkujeme mockrát za radu.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, je hezké vidět, že se snažíte bratrovi svého přítele pomoct. Píšete, že má zájem o to přestat, ale vlastně se s Vámi o drogách nebaví a do poradny jít nechce. Nevíte, jestli Vám říká úplnou pravdu. Kdyby lhal, jste domluveni, že se půjde léčit. Ptáte se na testy. Testy lze koupit v lékárně. Jsou to testy z moči - test na jednu drogu stojí kolem 100,-, test na více drog do 200,-. Jestli hodláte bratra přítele testovat, měli byste se na testech dopředu domluvit. Podmínkou je, aby s testy souhlasil on, a rozumné je připravit se na to, co uděláte, když se dovíte výsledek - ať positivní, nebo negativní. Osobně testy příliš nedoporučuji - nejen, že mohou vyjít falešně, ale mapují pouze několik hodin až dní zpátky. Být Vámi, spíš se domlouvám na jasných pravidlech fungování v jedné domácnosti - pro Vás i pro něj. To je něco, co můžete spolehlivě kontrolovat - kdy přišel domů, jestli udělal, co měl apod. A také si stanovte sankce. Je však potřeba být důsledná a neustupovat. Lidé, kteří berou drogy, často lžou a s lidmi ve svém okolí obratně manipulují. Je to něco, co k drogám jednoduše patří a tak buďte opatrní! Hrozí riziko, že se dostanete do něčeho, čemu se říká spoluzávislost - je to situace, kdy lidé pomáhají někomu, kdo o pomoc v podstatě nestojí, ale obratně jejich touhy pomáhat využívá. Aby mohl jejich dobroty zneužít, udělá takový člověk cokoli - slíbí, že to bylo naposledy, že se půjde léčit, lže apod. Zkuste se připravit i na situaci, že bratr přítele s drogami neskončí, bude Vám lhát a nakonec nedodrží ani to, co Vám slíbil - že půjde do léčby. Samozřejmě to nikomu nepřeji, ale je dobré vědět, že Vaše snaha nemusí mít vytoužený efekt. Bojovat s drogovou závislostí je běh na dlouhou trať - a je to jeho běh, ne Váš. Jestli bude, nebo nebude brát drogy, je jeho rozhodnutí. Vy mu můžete nabídnou pomocnou ruku pouze v tom případě, že o pomoc bude stát. Držím palce bratrovi Vašeho přítele. Vám přeju pevné nervy, trpělivost a sílu dostát svých rozhodnutí. Kdyby něco, znovu se ozvěte. S pozdravem, Gabriela Koryntová. PS: Pokuď byste si chtěli o situaci popovídat s odborníkem osobně alespoň Vy, když už bratr přítele nechce, napište odkud jste a pošlu Vám kontakt na nějaké zařízení ve Vašem okolí.