Mohu pomoci?
maceška
Můj 22 letý syn je závislý na drogách. Z domova odešel v 18 letech, trvale hlášen je na místním úřadě. Nikdy se neléčil, donedávna svou závislost ani nepřiznal. On prý problém nemá. Střídavě žil po podnájmech a u prarodičů, ke kteým se vždy s prosíkem vracel a oni ho i po předešlých zkušenostech (krádeže, nadávky, vyhrožování) vzali zpět. Nyní situace vygradovala a oni na něj museli zavolat policii. V žádném případě jim to nevyčítám (podle mne to už měli udělat dávno), ale svírá mne pocit naprosté beznaděje. Je možné mu nějak pomoci? Domů ho vzít nemůžu, zničil by nás.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že jste ve velmi obtížné situaci. Jak sama píšete, syn není ochoten si problém přiznat, v soužití s ním jsou závažné potíže, ohrožuje prarodiče jednak svým chováním, jednak krádežemi a i podle Vás je rozumné řešení na něj zavolat policii. Vzít domů ho skutečně nemůžete, pokud nechcete riskovat, že se takové situace budou dít i u Vás... V tuto chvíli mu moc pomoci nemůžete. Můžete ale pomoci sobě a získat potřebnou podporu, informace a inspiraci, jak v případě nějaké změny situace se synem postupovat dál. V podstatě je to to nejlepší, co můžete udělat "pro něj". Mám za to, že by bylo docela fajn, kdybyste si mohla promluvit s někým z odborníků osobně, abyste měla možnost se v tom lépe zorientovat, získat nějakou naději a také abyste měla možnost o tom s někým bez jakýchkoli výčitek svědomí mluvit. Člověk se s takovými věcmi svým přátelům a známým obvykle moc nesvěřuje, v rámci rodiny je to už v takové stiuaci taky poměrně složité a tohle je docela dobrá varianta. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám poskytnout nějaký konkrétní kontakt na někoho z kolegů. Zatím držím palce a přeji hodně štěstí.