Léčebny pro mladistvé
jane
Dobrý večer, potřebovala bych poradit, kde jsou léčebny pro drogově závislé mladistvé. Mému synovi bude sedmnáct let, asi rok šňupe pervitin, který někdy kombinuje s marihuanou. Bere někdy dvakrát někdy pětkrát týdně, tak to alespoň přiznal u terapeuta. Nyní se rozhodl, že se chce léčit. Zatím chodí na učiliště, kde měl zpočátku problémy s neomluvenou absencí, ale nyní má do konce školního roku podmínku, takže se drží. Od října loňského roku chodil do káčka a zkoušeli jsme situaci s drogami zvládnout tak, že docházel na konzultace, s tím, že mu budu dělat namátkové testy. Brát nepřestal, takže následoval detox a po té jsem s ním začala chodit do káčka k odbornému terapeutovi, to bylo letos v lednu, naše setkání byla v dvou až třítýdenních intervalech. Už to vypadalo, že se celá situace lepší, takže jsme si domluvili, že se s naším terapeutem setkáme až po dvou měsících ke zhodnocení toho období, ale okolnosti mně přiměly, že bude potřeba setkat se neprodleně, neboť syn mi opět ukradl nějaké věci a přiznal, že s pervitinem nepřestal, ale že se chce léčit. Než zajistím léčení, potřebovala bych tedy zjistit, kde existují léčebny pro mladistvé, jaké jsou podmínky pro přijetí i v jakých cenových relacích se léčení pohybuje, a jakým způsobem léčba probíhá. Zkoušela jsem hledat na internetu, ale na některé odkazy jsem se vůbec nedostala. Prosím Vás tedy o radu. Jsme ze Severní Moravy, ale vím, že pro mladistvé není mnoho léčeben, takže mně zajímají kontakty nejen v našem okolí.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, předem, než se dostanu k Vašemu hlavnímu dotazu - tedy léčbám pro mladistvé - bych Vám ráda napsala, že i Vy si zasloužíte nějakou péči jen sama pro sebe. Nemusí to hned být pilulky na uklidnění. Úplně by myslím stačilo dopřát si jednou týdně odborné péče jen a jen pro sebe, kde byste mluvila o svých problémech, o svých pocitech, nejen o tom, co a jak se synem. A teď k Vašemu dotazu - pokud už tak dlouho spolupracujete s terapeutem nebo pracovníkem káčka, měl by on nejlépe posoudit, jaká léčba je nejvhodnější pro Vašeho syna. Také by Vám měl být schopen říct podmínky toho kterého zařízení. Mimo to bude lépe než já v Praze znát situaci v jednotlivých zařízeních u Vás na Moravě. Co se týče pobytových možností, nabízí se v podstatě dvě cesty - psychiatrická léčebna, kde bude zařazen pravděpodobně ještě na dětské oddělení. Nejsem Vám ale schopná říct jakou úroveň léčby tato oddělení nabízí. Lepší možností je myslím zařízení komunitního typu. Pokud vím, mladistvé přijímá např. komunita Krok Kyjov, Karlov, White Light, informace o nich (i když ne úplně aktuální, ale kontakty by měly být v pořádku) najdete na www.terapeutickekomunity.org, nebo je jistě najdete i ve vyhledávači. Dále existují zařízení která jsou více výchovná, zaměřená také na drogové problémy, jako je např. Cesta Řevnice (u Prahy), Medvědí Kámen, Alternativa. Možností je opravdu dost a pokud je syn nyní motivovaný, zkuste toho využít a co nejrychleji s ním a s terapeutem vybrat nějaké vhodné zařízení.