Vážení, jsem matkou 3 dětí středního věku, povoláním ekonom. S drogovou problematikou nemám žádné zkušenosti. Nedávno se mi můj 21-letý synovec svěřil, že má velké problémy s drogami, konkrétně s heroinem. Synovec přiznal, že s krátkými přestávkami užívá tuto drogu 5 let. Předtím kouřil marihuanu, bral extáze, později šňupal a kouřil pervitin. Heroin kouří, nikdy si nepíchal, ani ostatní drogy. První pokus o abstinenci absolvoval v 19-ti letech, kdy abstinoval jeden rok a zároveň docházel na terapeutická sezení do “Centra následné péče“ při středisku DROP IN. V té době také studoval 1. ročník vysoké školy. Ke konci 2. semestru nezvládal stres z učení, ale také mírné deprese (přítelkyně, rodina) a po relapsu se stal opět denním uživatelem. V této době se jeho denní dávka pohybovala okolo 1-2 g. Od října loňského roku spolu se svým otcem vyhledali odbornou pomoc lékaře v ordinaci AT. Synovec se začal léčit pomocí substitučního programu Subutexem, pod doslovně 24 hod. dohledem otce. Abstinoval velmi úspěšně, rozhodnutý se k drogám již nikdy nevrátit. Začátkem tohoto roku potkala rodinu tragická událost. Synovci zemřel otec. V rámci vyrovnání se s touto ztrátou se okamžitě vrátil k droze s denní dávkou okolo 3g, kterou bral do ne dávna. V současné době synovec nestuduje ani nepracuje. Ke studiu na VŠ se však vrátit chce. Jak sem psala úvodem, před pár dny se mi se vším svěřil. Jeho hlavním rozhodnutím bylo, znovu se začít léčit. Proto jsme společně navštívili lékaře AT, který opětovně zahájil substituční léčbu Subutexem. Léčbu se synovcem absolvuji já, protože jeho matka se dosud nevyrovnala se smrtí manžela (o současném problému tedy neví). Prosím o radu a zodpovězení následujících dotazů. Má postup léčby, který jsme zvolili naději na úspěch nebo máme zvolit jiný postup? Máme kontaktovat zároveň psychologa (psychoterapeuta)? V případě, že ano, prosíme o radu kam se obrátit. Jaký navrhujete následný doléčovací postup po ukončení ambulantní detoxifikace? Jak postupovat v případě příznaků “krize“, “chutí“, popř. relapsu? Může synovec v dohledné době opět nastoupit ke studiu na VŠ (zvládání stresu?) nebo po jaké době má nastoupit do zaměstnání (povinnosti, denní režim, vlastní finanční prostředky?) ? Za Vaši brzkou odpověď děkuji předem.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, předem odpovědi bych se ráda omluvila, že jste musela na naši reakci tak dlouho čekat. Nyní k vašemu dotazu: Těžko říct s určitostí, jestli je Vámi zvolený postup vhodný či ne, to bych musela se synovcem hovořit a znát podrobněji jeho anamnézu. Nicméně, nejde v pravém slova smyslu o léčbu. To je bohužel častý omyl, který vede k mnoha zklamáním. Subutex je pouze substitucí, tzn. legálním opiátem, který nahrazuje nelegální. V tomto směru má výhodu v tom, že závislý nemusí páchat žádnou nelegální činnost, kromě toho by měl eliminoval injekční aplikaci. Nicméně na Subutexu vzniká také závislost, také se často zvyšují dávky a málokdo dokáže jen se Subutexem vyabstinovat a závislosti se zbavit. Ta je totiž především psychická, té fyzické se u opiátů zbavíte jednoduše na detoxu za týden. Proto pokud má jít o účinný postup, je rozhodně třeba současná terapie nebo drogové poradenství. Překvapuje mě, jestli v AT ambulanci tuto službu nedostáváte. Může jít třeba i o skupiny, ale nejlépe o kombinaci těch a individuální terapie, ideálně se spoluprací rodiny. Do budoucna bude jistě třeba, aby se do celé věci zapojila i jeho matka.Co se týče individuální terapie, můžete se obrátit např. na Denní stacionář SANANIM, Janovského 26, Tel.: +420 220 803 130,+420 220 800. Tam s ním budou také pracovat na prevenci relapsu, na tom, jak zvládat krize, chutě apod. Po dokončení substitučního programu, tedy až vyabstinuje úplně, bylo by dobré doléčování, např. opět v Centru následné péče kam už docházel. Co se týče jeho zapojení do školy či zaměstnání, opravdu si netroufám z tak stručného popisu říci, kdy na to bude doba. Ještě mě napadá, že po tak dlouhé době by byl rozhodně indikován i pro pobytovou léčbu a možná by bylo dobré poradit se s odborníkem, jestli není načase k ní přistoupit.