těhotenství
Katka
Dobrý den, je mi 26 let a poslední půl rok jsem trávila většinu víkendů v klubech na alkoholu extázích , koksu občas i perníku ...Nikdy se mi ale nestalo aby drogy narušily pracovní režim v týdnu a nikdy jsem si nepíchla nic injekčně. Rovněž nekouřím cigarety ani maihuanu. Nyní jsem ve čtvrtém týdnu těhotenství a obracím se na Vás s prosbou o radu jek moc můžou ovlivnit drogy vývoj plodu a jaká jsou rizika poškození miminka. Samozřejmě posledních 14 dní jsem byla doma a rozhodně nemám v úmyslu v užívání drog pokračovat...Mám se do konce týdne rozhodnout zda jít na interupci nebo si dítě nechat. Vzhledem k věku velice po dítěti toužím. Jediný co by mě dokázalo přesvědčit o interupci je poškození plodu výše uvedenýma drogama. Velice záleží na Vašem názoru protože nechci riskovat zdraví dítěte za každou cenu. Velici děkuji za odpověd .

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že jste ve složité situaci. Můžu Vám poskytnout nějaké informace, které Vás mohou uklidnit, co se týče postižení dítěte užitím drog, ale rozhodnutí je samozřejmě na Vás. Nevím, jak jste se chovala v prvních dvou týdnech těhotenství (tedy, co jste za drogy užila, než jste zjistila, že jste těhotná), ale předpokládám, že jste moc excesů za dva týdny nestihla. Vaše užívání drog z předchozí doby by nemělo mít nijaký zvláštní dopad, alkohol, extáze, kokain i pervitin při občasném užívání jsou z organismu do týdne pryč, ne že by neměly vliv na Váš organismus, ale riziko, že na základě toho vzniklo nějaké postižení plodu, je nízké. Takže pokud jste se užila nějakou drogu dvakrát či třikrát (včetně alkoholu) v průběhu začátku těhotenství, nemělo by být riziko poškození plodu vysoké. Většina žen zjistí při neplánovaném těhotenství, že jsou v jiném stavu až po třech čtyřech týdnech a do té doby si také dopřávají třeba alkohol nebo cigarety, které jsou ve srovnání s jinými drogami možná pro plod ještě více rizikové a přesto je riziko nějakých postižení relativně malé. Obyčejně se říká, že pokud jste spontánně nepotratila v prvních týdnech, takže budoucí miminko Vaše řádění přežilo bez velké úhony. Vzhledem k tomu, že ani neužíváte drogy injekčně, tak nehrozí, že byste se nakazila při i. v. aplikaci nějakou infekční chorobou, kterou byste mohla na díte přenést. :) Pokud byste byla na pochybách, tak Vám můžu poskytnout kontakt na gynekologa-porodníka MUDr. Tomáše Bindera, který se specializuje na péči o ženy, které měly nebo mají v době těhotenství zkušenosti s drogami a pracuje v FN Motol v Praze. Můžete s ním situaci zkonzultovat a rozhodnout se. Jestli pro Vás Praha není dostupná, napište, odkud jste a já se Vám pokusím vyhledat nějaký kontakt ve Vašem regionu. Zatím držím palce a nepanikařte.