syn
Táňa
Přeji hezký den a prosím o radu. O víkendu jsem zjistila, že si syn již půl roku aplikuje pervitin nitrožilně. Přiznal se v podstatě rychle, řekla bych, že i rád. Pokud se mu dá věřit, ( to se bojím ) drogu si aplikuje nepravidelně, příležitostně, někdy dvakrát do měsíce, někdy v týdnu . Domluvili jsme se na důsledné kontrole, říkal, že nejdůležitější je to, že on sám chce s drogou skoncovat, což je asi pravda. Bojí se žloutenky a já nevím, zda-li mám vyhledat dětskou lékařku a požádat jí o test anebo jít kamsi - nevím kde tyto testy dělají a jak o ně požádat. Dále jsme se domluvili na tom, že nebude dostávat kapesné, společně koupíme, co bude třeba, na pravidelných testech z lékárny, na prohlídce těla a hlavně vzájemné komunikaci. Věřím, že jeho vůle je silná, jen sama pochybuji, jestli se to dá takhle zvládnout. Nemám s tímto zatím zkušenosti, synovi je 17 let a pokud je cosi ještě důležité, nerada bych to zanedbala. Chtěla bych mu pomoc. Děkuji TN.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že jste se synem na dobré cestě a věřím, že nechcete nic zanedbat. Samozřejmě nedokážu posoudit, jak dlouho a jak intenzivně syn pervitin bral, obyčejně je to však delší doba, než kterou děti rodičům řeknou. Pokud bral drogu půl roku injekčně, tak pravděpodobně intenzivněji a první experimenty nejspíš začaly dříve, než Vám uvedl. Což ale teď není tak podstatné. Podstatné je to, že chce se situací něco dělat a že jste o tom schopni konstruktivně mluvit. Problém se dá jistě zvládnout i svépomocí, ale ze zkušenosti vím, že pokud využijete odborné pomoci, takže je vyšší šance na úspěch. Posílám Vám kontakt na poradnu pro rodiny a blízké lidí, kteří užívají drogy ve Vašem regionu: Poradna pro rodinné příslušníky, v jejichž rodině je problém s návykovými látkami (místo prvního kontaktu pro příbuzné, kteří se setkali v rodině s problémem užívání drog či jiných návykových látek, možnost anonymního kontaktu) budova Římskokatolické farnosti, Chmelova ul. 212, Kralupy nad Vltavou, 278 01 MUDr. Dušan Randák (každé úterý od 17. do 19.00 hodin) A ohledně žloutenky - můžete požádat synovu lékařku, ta by měla testy na infekční choroby provést. Pokud nechcete jít za praktickou lékařkou, můžete zajet do Prahy za specialistou na hepatitidy a další infekční nemoci související s užíváním drog, a to za kolegou MUDr. V. Řehákem: Poradna pro choroby jater Nuselska poliklinika, Taborska 57, 4. patro, 140 00, Praha 4 telefon: 234 091 142 MUDr. Vratislav Řehák Také mě napadá, že by možná syn ocenil nějaký ambulantní kontakt s odborníkem - aby si mohl o věcech souvisejících s užíváním drog popovídat s nezávislým profesionálem, aby získal potřebné informace, jak zvládat nepříjemné stavy a chutě na drogy a aby měl potřebnou podporu: Prev-Centrum - Centrum poradenství pro mládež a rodiny Ambulantní program Meziškolská 1120/2, Praha 6, 160 00 telefon: 233 355 459 Mgr. Ondřej Počarovský http://www.prevcentrum.cz Dětské a dorostové detoxifikační centrum Nemocnice Milosrdných sester K. Boromejského (Pod Petřínem) Ambulantní program Vlašská 36, Praha 1, 118 33 telefon: 257 197 125 MUDr. Darina Stančíková, MUDr. Marian Koranda http://www.nmskb.cz Přeji Vám i synovi hodně štěstí.