Žádost o radu
džán
Dobrý den, potřebuji poradit, jak postupovat v řešení mého problému. Jsem rozvedený, mám syna ve vlastní péči již od jeho 8 let, nyní mu bylo 19 let, poměrně slušně se učí, letos bude maturovat a chtěl by pokračovat na vysoké škole obor počítače. Problém je v tom, že začal žít poměrně bohémský život, nechal si dredy, začal se stýkat s podobnými typy kamarádů, i když nemám nic proti dredům či dlouhým vlasům. Mám spíše obavy, že až v přemíře konzumijí marihuanu. To, že jí kouří se mi přiznal, ale v jakém množství, to už nevím a zdá se mi, že čím dál, tím častěji. Znám více kluků, co to již dříve také zkoušeli, nějakou dobu u toho byli, ale vždy se s tím vyrovnali a dnes žijí úplně normální život. Ale vím, že jsou i lidé, kteří to nezvládnou a pak je už cesta zpět daleko obtížnější. Syn je sice hodný, neodporuje, tvrdí,že má vše pod kontrolou, ale já nevím, jak postupovat, domluva nebo příklady na něj moc neplatí a já mám strach, aby si nezkazil život. Nemohu ani vědět, zda požívá pouze marihuanu, nebo i něco jiného. /vnitrožilně určitě ne/. Přitom žjijeme společně ještě s jeho sestrou /20 let/, která je celý svůj dosavadní život sportovkyně, takže se pohybuje v úplně odlišném prostředí, má pochopitelně i jiné kamarády a spolu s bratrem velmi dobře vycházejí. Rady nebo domluva od ní není ovšem také nic platná. Prosím, zkuste mi poradit, jsem ochoten zkusit vše pro jeho dobro. Děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, myslím, že na to jdete rozumně. Nemá smysl synovi v jeho věku nic zakazovat a přikazovat - samozřejmě pokud dodržuje základní pravidla společného soužití. Pokud mu marihuana nedělá žádné potíže, zkuste s ním o tom otevřeně mluvit a nabízet mu i jiné alternativy zábavy (např. i společně trávený čas, protože v tomhle věku jste pro něj pořád hodně důležitý jako vzor). Nemá smysl příliš poučovat nebo se rozčilovat, je spíš lepší bavit se o tom, proč marihuanu potřebuje, co mu dává, co jinde nenajde, případně kde by to mohl najít. Podporujte ho v jeho cílech co se týče školy i dalších aktivit. Pokud je rozumný, což podle Vašeho popisu vypadá, pravděpodobně si projde určitým obdobím kdy pro něj marihuana bude zajímavá a pak ho to bavit přestane. Mluvte s ním o rizicích, stanovte si jasné hranice, do jaké míry bude marihuana zasahovat do Vaší domácnosti (např. že nebude kouřit doma, pěstovat ji tam a podobně). V podstatě si ale myslím, že v jeho věku jde hlavně o hledání a záleží na tom, co jiného se mu nabídne. Pokud by se Vám zdálo, že marihuana nebo jeho styl života nějak výrazně zasahují do jeho fungování, bylo by pak potřeba postavit se k celé věci razantněji.