Je nějaká naděje?
Dobrý večer. Mám dvacetiletého, značně problémového syna. Nevyučil se, stále nám lhal, kradl, podváděl, sliboval, ža si najde práci, vlastně to šlo pořád dokola, nechtěl přispívat na domácnost - připadalo mu to "divné", protože kámoši to taky nemusí. Nakonec ho asi v polovině ledna manžel vyhodil z domu. Od té doby je na ulici, sice mi tvrdil, že má práci, ale dnes po delší době přišel, byl úplně na dně, přiznal, že samozřejmě práci nemá a navíc celou dobu bere pervitin. (Má s tím zkušenosti, ale tenkrát přestal). Z celé rodiny mu občas pomáhám jenom já, nikdo jiný se k němu nechce znát, teď jsem navíc z celé situace špatná, manžel ho domů nepustí a já mám strach, aby nedošlo k nejhoršímu. Má epilepsii, prášky nebere, nejí, žije kdovíkde...Je to takový začarovaný kruh, vůbec nevím, jak z něj ven a hlavně nemám s kým se o tomto problému pobavit, vím, že to není nijak zábavné téma, ale hrozně mne to trápí a jsem na to všechno sama. Prosím, myslíte, že je nějaká šance pro mého syna? Děkuji za jakoukoliv odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že je to pro Vás velice složitá situace, která je, jak sama píšete, jak začarovaný kruh. Myslím, že prvotní problém je, že syn užívá pervitin a to zřejmě dlouhodobě - to ostatní, co popisujete, se mi jeví spíše jako důsledek užívání pervitinu (selhávání ve škole, lhaní, neustálé sliby, neschopnost sehnat si a udržet zaměstnání, neschopnost přispívat na domácnost). Jeho chování je poměrně typickým obrázkem drogové závislosti a je potřeba k tomu tak přistupovat, tedy mít na paměti, že pokud se nevyřeší synův problém s drogou, není naděje, že se vyřeší to ostatní jako je sehnání zaměstnání. Vím, že to možná bude znít tvrdě, ale myslím, že Váš manžel udělal velice rozumný krok - tedy "vyhozením z domu" dal synovi najevo, že jeho chování je pro společný život v jedné domácnosti neúnosné a že musí se situací něco dělat, jinak s Vámi nemůže žít pod jednou střechou. Předpokládám, že pokud si na základě "vyhození z domu" uvědomil, v jaké se ocitl situaci, začal s tím něco dělat a například nastoupil do léčby z drogové závislosti, že by se i chování Vašeho manžela k němu změnilo. Pro syna jistě šance je, pokud ji bude chtít využít. Zařízení, která pomáhají lidem s drogovými problémy, je v ČR celá řada a pokud by měl syn zájem, není velký problém se do některého z nich dostat do léčby. Ale v tuto chvíli je také důležité, jak sama píšete, abyste o tom mohla hovořit s někým Vy, v celé situaci se lépe zorientovat a získat potřebnou podporu a informace. Myslím, že by pro Vás bylo fajn, pokud byste Vy sama mohla navštívit někoho z odborníků, kteří se touto problematikou zabývají a mluvit o tom. Pokud mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám nějaký konkrétní kontakt na kolegy doporučit. Zatím držím palce a přeji hodně štěstí Vám i synovi.