Je závislí?
gabca2003
Dobrý deň, prosím poraďte mi. Môj manžel bol pred 6 rokmi drogovo závislý na heroíne. Po absolvovaní niekoľkých liečení úspešne zdolal túto závislosť. Od tej doby po teraz občas požil alkohol, asi tak 1 až 2 krát mesačne a občas slabšie drogy ako extáza alebo kokaín, raz za štvrťrok. Problém nastal asi tak pred 3 mesiacmi, kedy pravidelne 1 krát týždenne príde domov opitý a nafetovaný od kokaínu. Vždy mi tvrdí že to nebolo plánové. Že on pije a potom sa neovládne a dá si kokaín keď mu niekto ponúkne. Prvé 2 dni mu je zle, ďalšie 3 dni sa venuje rodine, a zase to posledný deň nezvládne. Poraďte nám, ide o závislosť? Je ju možné liečiť ambulantne v jeho prípade alebo ústavne? Viete nám poradiť schopného psychológa na Slovensku? Ďakujem za skorú odpoveď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že je to pro Vás teď složitá situace. Ovšem váš manžel se po léčbě ze závislosti na heroinu choval poměrně nezodpovědně - není dost dobře možné ustát to, že berete občas drogy jako je kokain nebo extáze, aniž by nenastal nějaký problém. Kokain ani extáze nejsou pro člověka, který má za sebou několik léčeb kvůli drogám, přijatelné ani jednou za čvrt roku. Problém tedy je asi hlavně v tom, že manžel sice abstinoval od heroinu, ale nebyl schopen opustit úplně life style spojený s drogami a "pařbami" na alkoholu. A nyní to vypadá, že si úspěšně buduje závislost na kokainu a alkoholu. Omlouvat užití kokainu tím, že když je opilý, tak si ho dá, protože se neovládne a že to nebylo plánované, není zrovna dobrá výmluva. A nakonec to na situaci mnoho nemění, jestli si dá kokain plánovaně nebo ne. Dostává se pravidelně do situace, kdy pije, na místě, kde se dá očekávat, že mu někdo kokain nabídne a on si pak vezme a omlouvá to tím, že byl opilý a že mu to někdo vnucoval... kdyby se kokainu bránil, nebude chodit dvakrát týdně na místa, kde je kokain dostupný. Takže - rozhodně je to velmi varovné a pokud s tím manžel nezačne dělat něco hned, opatří si závislost na kokainu a alkoholu. Myslím, že pokud to trvá tři měsíce v takové frekvenci, je možné to zkusit řešit ambulantně. S těmi kontakty na Slovensku to bude horší, ale když mi napíšete, z jakého regionu na Slovensku jste, tak bych Vám mohla zkusit někoho najít. Zatím přeji hodně štěstí.