Amazonka
Dobrý den, psala jsem vám již v srpnu, když můj přítel přestával fetovat. Pervitin aplikoval jen intransálně, také k tomu pil alkohol, bral LSD a dost kouřil marihuanu, což dělá do dnes. Od 1.srpna je čistý, ale často se u něj projevují neovladatelné stavy deprese a agrese (ta se projevuje jen slovně nebo ji zaměřuje sám na sebe, mívá chuť spáchat sebevraždu). Vzhledem k tomu, že studuji sociální pedagogiku, čtu knihu Léčba a prevence závislostí od K.Nešpora a zajímá mě, jestli tyto jeho stavy můžou vznikat v důsledku drog, ikdyž je to už skoro 8 měsíců, co je čistý? V knize se píše, že tyto stavy by měly odeznít. Po jak dlouhé době v to můžu ještě doufat? Může marihuana zhoršovat jeho stavy? Předem vám moc děkuji za zodpovězení mých otázek, jsem vám velmi vděčná, velmi mi tím pomáháte. Přeju hezký zbytek dne.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pokud přítel má takovéto stavy, obzvláště ty sebevražedné tendence, tak by bylo skoro na místě vyhledat psychiatra. Je pravdou, že obvykle úzkostné, depresivní nebo psychotické stavy po nějaké době abstinence od drog vymizí, ale jednak Váš přítel často kouří marihuanu, což tomu rozhodně moc neprospívá a jednak někdy se může stát, že tyto stavy přetrvají i v abstinenci od pervitinu (pokud tedy skutečně abstinuje). Pak je dobré vyrazit za odborníky. Protože po tak dlouhé době není moc pravděpodobné, že by to odeznělo spontánně a přítel bude potřebovat nějakou odbornou pomoc. Měl by vysadit tu marihuanu, protože ta tyto stavy dokáže spíše prohloubit, než aby pomáhala. Pokud mi napíšete, odkud jste, můžu Vám doporučit nějaký dobrý kontakt na kolegy psychiatry. Nejspíš to bez toho nepůjde. Zatím držím palce.