doplňujúca otazka - legalne stimulanty
ema
Zdravicko, pisala som vam min. tyzden (16.03?),ale kedze ece nemam odpoved, dovolim si ju predbehnut doplnujucou otazkou: co je prosim vas toto:Centedrin, Concerta, Ritalin, Preludin, Dexedrin, Fermetrazin? Spravne som pochopila, ze su to lieky na predpis? /"modropruzkove"/?Mozno prave o tychto uvazovat ako o medicinsky dostupnych ("legalnych") nahradach pika/koksu, na ktore som sa pytala v povodnom dotaze? Lenze ja si k niektorym menovanym nasla par clankov a mam z toho pocit, ze sa davaju uz ozaj len "mozockarom" (prepacte za vyraz, nechcem urazit ziadneho pacienta s dusevnou chorobou!) Cize ak to dobre chapem, najprv musim dojst do stavu uplneho psych.vycerpania, totalneho zcvokatenia, pripadne sa dorajdovat drogami a znicit mozog na gumu, a az pak budem moct poziadat lekara o lieky na podporu vykonnosti? to je divne, nie:) ved ja kcem dokoncit skolu, na to potrebujem "budice", nie na to, aby mi ich podavali v zamrezovanej psychiatrickej klietke... BTW, moj problem nespociva v ziadnej panike pred statnicami (joj cobych za to dala, aspon by ma stres speedoval), ale v totalnej zadretosti. Vcera som sla prvykrat za psychiatrom, myslim, ze ma tiez nepochopil, lebo ma ukludnoval, ze statnice su hold vzdy stresy (ale sak ja sa nedosla stazovat na to, ze bohuzial na nasej skole skonci zo 400 ludi na statniciach 50 uspesne, to je skor pripad pre kriminalku nez psychiatra, koncim pravo, len na margo) Zhrnuto a podciarknuto: ked clovek, i dodrziavajuci vsetky tie lexikonove prupovidky (rezim, sport, strava) aj tak zaspi pri vsetkom co robi a za cely den uz aktualne nezvlada ani ten svoj byvaly rezim, (ktory bol aj ten len vecou ukrutneho boja s biologiou, ktora ma tahala do postele spat... za cely den zvladnem jedine prezliect sa z pyzama) - tak na to, aby svoj vykon nabudil tak, aby vydrzal 12hodin denne ucenia, je odsudeny bud a) spravit zo seba cvoka, aby dostal legalne stimulnaty b) alebo si zohnal nelegalne ....ci nedobry zaver som vyvodila?:)))

Odpověděl: Bára Orlíková
Pokud se předepisují někomu léky se stimulačním účinkem (jako že se předepisují velmi zřídka), tak predevším lidem, kteří mají uplne odlišnou diagnozu nez "uplne psych. vycerpanie, totalne zcvokatenie, pripadne sa dorajdovat drogami a znicit mozog na gumu" a také se jim předepisují z jiných důvodů než na podporu výkonnosti. Smiřte se s tím, že Vám je nikdo nepředepíše a zkuste spíše změnit svůj life style, případně si studium prodloužit, abyste to byla schopná zvládnout. Chápu, že je to velice složité, mám státnice taky za sebou a taky jsem myslela, že to období nelze přežít. Nicméně to jde, a to i přesto, že jsem pracovala ke studiu na celý úvazek. Spíš mě napadá, že by Vám pomohla antidepresiva než stimulanty - pokud jste opravdu tak unavená, že nejste schopná za celý den ani vylézt z postele a necítíte se psychicky dobře... Možná by bylo lepší si s psychiatrem popovídat o tom, jak se cítíte psychicky i fyzicky, o svých pocitech, myšlenkách, než se snažit od něj získat léky, které Vám stejně nedá. Pokud si je seženete nelegálně, je to Vaše volba se všemi důsledky a možná, že Vás to dovede do vážných potíží včetně potenciální závislosti. Je asi pochopitelné, že k tomuto Vám požehnání na této stránce nikdo nedá. Držím Vám palce a věřím, že uděláte rozhodnutí taková, která Vám pomohou a ne ublíží.