hepatitida B
vital
Dobrý den. Dcera se blízce stýkala (jídelní a mycí potřeby ... ne pohlavně) s kamarádkou, která byla nyní hospitalizována s prokázanou hepatitidou typu B. Vyděšená dcera se obrátila na obvodní lékařku, ta jí však docela sprostě vyhodila z ordinace s tím, že takovéto ohlášení od pacienta jí nezajímá a vyšetření se provádět nebude do doby, než příjde z udané nemocnice žádost. Vzhledem k obavám z nakažení (víc lidí z okolí postižené má teploty a rýmu) a tomu, že dcera pracuje ve výrobě potravin, prosím o radu, jak v takovémto případě postupovat. Děkuji.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, podívejte se na stránky www.hepatitis.cz - najdete tam informace o možnostech přenosu žloutenky. (Nelekejte se, jde o stránky zaměřené zejm. na narkomany.) Žloutenka typu B se přenáší zejména pohlavním stykem, stykem s krví - tzn. např. při sdílení injekčního náčiní mezi narkomany nebo z matky na dítě. V případě sdílení jídelních a mycích potřeb je riziko nákazy zanedbatelné. Muselo by dojít ke kontaktu s čerstvou krví! Nicméně abyste měla klid, resp. Vaše dcera, můžete se telefonicky obrátit na některou z hepatologických ordinací, kde Vám jistě poradí co dělat, případně kam se obrátit. Některé kontakty najdete na http://www.cecko.cz/main.php?id=14&group_id=4. Jinak - inkubační doba žloutenky je 30-180 dnů a proto nemá smysl testovat se dříve než po uplynutí této doby od rizikového kontaktu. Spíše bych dceři doporučila důsledné dodržování hygienických pravidel. A do budoucna můžete zvážit očkování proti žloutence typu A i B. Stačí to takhle? S pozdravem, Gabriela Koryntová.