piko
Kure
Dobrý den, zjistila jsem, že přítel bere pervitin (šňupe). Nevím jak dlouho (možná i několik let), ale přiznal že dřív na tom byl dost špatně a teď to má prý pod kontrolou... Je mi jasné, že tohle se asi kontrolovat nedá. Chtěla jsem vědět jaká je šance že se závislosti zbaví a jestli mu můžu vůbec nějak pomoct.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
A má vůbec přítel pocit, že pomoc potřebuje? Jestli si totiž myslí, že to má dnes pod kontrolou, těžko ho budete přesvědčovat, že má problém a vnucovat mu potom i nějakou pomoc v jeho řešení. Asi bych se nejprve ptala na to jeho braní - jak to měl dřív, kolik bral, jak často, jakým způsobem, co mu to dávalo, co se stalo, že to nějak omezil, proč teď šňupe, co mu to dává dnes, co to znamená "mít to pod kontrolou" a kdy už to pod kontrolou není, jak se to pozná, že se to člověku vymklo apod. Jenom si nejsem jistá, jestli podobné otázky upřímně zodpoví někomu, na kom mu záleží a komu nechce dělat starosti. Co myslíte? Jestli by si o takových věceh přeci jenom rád popovída, odkažte ho na Kontaktní centrum ve Vašem okolí (buď znovu napište odkud jste a nebo se podívejte na www.drgy,net do sekce kontakty). Rozhodně mu můžete říct, jak se cítíte, z čeho máte obavy, co se Vám nelíbí na jeho chování ... zkuste však zůstat u sebe samotné. Nekritizujte, nevyčítejte, neútočte, nevyhrožujte apod. Můžete mu dát i ultimátum - buď já nebo drogy - ale pak byste ho měla dodržet i Vy sama. Rozhodně si dejte pozor na to, abyste se nedostala do stavu, kdy budete chtít přítele zachránit, a on bude Vaši pomoc jenom zneužívat. Lidé, kteří drogy berou, jsou v tom tak trochu mistři. Vztahy, které mívají s lidmi, bývají podobné vztahům k droze - říká se tomu spoluzávislost. Určete si jasné hranice. Ujasněte si, co už bude za těmito hranicemi a nehýbejte s nimi. Možná zjistíte, že už samotný fakt, že drogy bere, leží za touto hranicí. Pak by bylo vhodnější vztah ukončit. Možně za touto hranicí bude až moment, kdy Vám nabídne drogu, možná to bude až okamžik, kdy by Vám něco ukradl, podveld by Vás, uhodil, psychicky vydíral apod. Vím, že tohle zní hodně tvrdě. Zkuste myslet v tuhle chvíli na sebe. Být s člověkem, který bere drogy, byť rekreačně, nemusí žádná legrace! A je na Vás, pro co se rozhodnete. Nejsem si jistá, jestli Vás tato odpověď uspokojila. Budu ráda, když se ozvete s tím, jak se situace vyvíjí. Držím palce a přeju hodně sil. S pozdravem, Gabriela Koryntová.