marihuana
vada
Jak postupovat, když mám podezření, že na odborný výcvik přišel žák pod vlivem této drogy?Za měsíc mu bude osmnáct. Vím, že mám informovat rodiče, ale co když mi telefon neberou.Jak mám dále postupovat, když mám dalších 7 žáků ve skupině, kterým se musím věnovat a jsem na odborném výcviku mimo školu a práci musíme vykonat?

Odpověděl: Bára Orlíková
Velice se omlouvám za pozdní odpověď, ale Váš dotaz je velice specifický, kontaktovala jsem tedy JUDr.Ing. Helenu Svatošovou z Právní poradny A.N.O., která se touto problematikou zabývá. K vašemu dotazu uvádí: "Dobrý den, právně se problematika rozpadá do více režimů v závislosti na působení daného žáka ve škole a při výkonu praxe. Pokud jde o výkon praxe, jde o poměr, upravený smlouvou o obsahu, rozsahu a podmínkách praktického vyučování podle § 12 vyhl. č. 13/2005 Sb. Záleží na obsahu této smlouvy, měla by odkazovat na ustanovení zákoníku práce, podle kterých má zaměstnavatel právo žádat podstoupení testů na přítomnost drog v organismu. Konkrétně dle ust. § 135, odst. 4, písm. g) zák. práce je zaměstnanec povinen "podrobit se na pokyn příslušného vedoucího zaměstnance stanoveného v pracovním řádu zjištění, zda není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek". Odmítnutí zkoušky zaměstnancem lze posuzovat jako porušení pracovní kázně. Vedle toho může být samozřejmě porušením pracovní kázně i nedbalý výkon praxe či jiné projevy změny chování, které popisujete. Výkon praxe je však také nedílně spjat s postavením žáka podle zákona č. 561/2004 Sb. Pokud je chování žáka konfliktní a v rozporu s jeho povinnostmi podle tohoto zákona, zejména podle § 22 (mj. "dodržovat školní a vnitřní řád a předpisy a pokyny školy a školského zařízení k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni" a "plnit pokyny pedagogických pracovníků škol"), je to důvod pro ukončení studia. Přímo ze zákona (§ 31 odst. 2 školského zákona) může ředitel školy v případě závažného zaviněného porušení povinností stanovených tímto zákonem nebo školním nebo vnitřním řádem rozhodnout o podmíněném vyloučení (a určit zkušební dobu maximálně jeden rok) nebo o vyloučení žáka nebo studenta ze školy. Pro toto rozhodnutí existuje zákonná lhůta, která musí být dodržena: do dvou měsíců ode dne, kdy se o provinění žáka nebo studenta dozvěděl, nejpozději však do jednoho roku ode dne, kdy se žák nebo student provinění dopustil (to neplatí, jde-li o trestný čin). Rozhodnutí o vyloučení totiž podléhá přezkumnému řízení a nedodržení lhůty může znamenat neplatnost tohoto úkonu. Ředitel má rovněž povinnost o tomto rozhodnutí informovat pedagogickou radu. Možností je též přerušení vzdělávání ředitelem školy na dobu maximálně dvou let podle § 66 odst. 5 školského zákona, který neobsahuje konkrétní situace, kdy může ředitel školy toto rozhodnutí vydat – samozřejmě za podmínky, že naplňují situace předvídané eventuálně detailněji školním řádem. V méně závažných případech lze samozřejmě využívat tzv. výchovná opatření podle § 10 vyhlášky 13/2005 Sb. o středním vzdělávání (tj. "klasická napomenutí a důtky"). V současné době již neplatí Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy o postupu v případě zjištění drog ve škole (Pokyn MŠMT č.j. 14514/2000 – 51 k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže). Je však možno doporučení v něm obsažených podle něj využívat dále, i když jde spíše o opatření systémovější povahy. Pro řešení problému u konkrétního žáka i pro obecnou informační osvětu lze využít služeb výchovného poradce či pedagogicko-psychologické poradny upravených v § 116 školského zákona. Pokud byste měla další dotazy, můžete se obrátit přímo na Právní poradnu A. N. O. (kontakt najdete na této stránce nebo na www.asociace.org."