Problémy se synem
Dobrý den, synovi bude 20 roků a v minulosti (asi od 14 let) přiznal užíání pervitinu, kouření marihuany. Postupně zanechal studia na několika školách, naposledy na učilišti před měsícem. Po celou dobu se s ním opakovaly problémy nejn ve škole, ale také krádež věcí doma (zlato, elektronika apod.), asi 3x nebyl 2-3 dny doma. Nikdy jsme na něm nepozorovali, že by byl pod vlivem drog, ale všechny příznaky o jejich užívání svědčily. Nekomunikuje s námi, veškěré domluvy jsou marné, nepomohla ani výrazná snaha výchovného poradce na škole. Před dvěma lety jsme ho odstěhovali k baičce, aby nebyl v prostředí, kde se do drog zapletl. Nyní se problémy se ztrátou věcí zečaly opakovat. Jinak je velice uzavřený, nikde se netoulá po nocích, chová se ke všem v rodině slušně, ale nic není schopn rozumně vysvětlit.Myslím, že už se jedná o psychickou poruchu. Zkoušeli jsme již všechno možné od neustálého nabízení pomoci až po striktní sdělení, že mu jeho chování trpět už nebudeme a bude muset odejít z domu. Nic se nesetkalo s úspěchem. Prosím Vás o radu, zda máme nějakou možnost ho prostě "naložit do auta" odvézt do nějakého zařízení, kde by mu pomoc mohla být poskytnuta. Babička u něj ve skříňce několikrát našla naložené houbičky, domníváme se že lysohlávky. Syn nyní bydlí u babičky asi 17 km od Brna. Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, nejste jediní, kteří řeší podobný problém. Ale vím, jak velkou to chce odvahu, si takový problém přiznat a ještě o něm začít mluvit. Takhle na dálku a na základě těch několika informací, které mám od Vás, se jen těžko radí. Proto bych Vám doporučila obrátit se na odborníky ve Vašem okolí. Přeci jenom s nimi budete moci situaci probrat komplexněji a třeba společně přijdete na nějaký postup, který Vám bude vyhovovat. Když napíšete, odkud jste, budu Vám moci nabídnout kontakt. Nebo se podívejte na www.drogy.net do sekce kontakty. Jestli jste v kontaktu se synem, doporučte mu obrátit se na o.s.Podané ruce se sídlem v Brně - ideálně na Kontaktní centrum. Ohledně Vaší poslední otázky, jestli by bylo možné syna odvézt někam, kde by mu pomohli. Píšete, že synovi je 20 let. Abyste ho mohli donutit nastoupit léčbu, musel by být nesvéprávný. A zbavit někoho svéprávnosti je poměrně těžké. Druhá věc - nucená léčba nebývá zpravidla úspěšná. Základem jakékoli pomoci by mělo být to, že si člověk uvědomuje problém a chce pomoct s jeho řešením. Podle toho, co popisujete, mám však spíš dojem, že problém máte Vy. Trochu to vypadá to, že syn přes Vaše zákazy a domluvy užívá drogy, doma krade věci, a vlastně mu to tak nějak prochází. Přesto bych Vám doporučila obrátit se na odborníky někde ve Vašem okolí. Držím Vám palce a přeju hodně sil a trpělivosti. S pozdravem, Gabriela Koryntová.