Problém-pervitin,akce,djing
JD
Dobrý den, už delší dobu se potýkám s určitým problémem, o kterém si myslím, že určitě bude třeba řešit minimálně osobně. Chtěl bych se ale nejdříve o tom zmínit touto formou, snad pro odpověď s možnými řešeními.. Je mi 26 let,během týdne pracuji jako obchodní zástupce a kromě různých jednání,vyřizování je to hlavně o cestování osobním autem po celé Moravě.Tady by žádný problém nebyl. O víkendech pracuji jako dj.(a je to jasné..) Původně to byl koníček,se kterým jsem začal přibližně v patnácti. Dnes můžu napsat rovnou, že jsem v tom asi byl lepší než průměrný,protože aktuálně to dělám na profesionální úrovni,jezdím po největších clubech na Moravě, právě nyní pozvání do pražských vyhlášených clubů a třeba i na Slovensko. V mladším věku to bylo zpočátku hraní na diskotékách, kde člověk přišel do styku maximálně s marihuanou. A ani té jsem nepropadnul. Spíše sporadicky jednou za půl roku s klukama u vody..Navíc vždy-i při mém koníčku-jsem byl za "maximálního slušňáka".. Později, když jsem slýchaval o existenci prvních tanečních drog-extázi..jsem si sice dokázal představit, že to může mít nějaký účinek..ale bylo to pro mně tabu, ani jsem o tom nepotřeboval přemýšlet a víceméně bych se ani s takovým člověkem nebavil,o kterém bych věděl, že si to vzal. Po roce 2000 jsem začal hrát na clubových akcích(house party, vinylová kultura atd..)Stále v pořádku. Pak jsem se seznámil s jiným djem..Ve spoustu věcech je to pozoruhodný člověk, dokáže poradit atd. Dozvěděl jsem se pak, že často kouří trávu..a vlastně na každé akci si vezme extázi. Neřešil jsem to. Navíc na akcích jsme se potkávali zřídka..spíše občas na pokec během týdne. V roce 2005 jsem v létě od něho poprvé vzal extázi..Ale už si nepamatuji proč. Zvědavost..akorát střet jeho nabídky (pro jednou to nic neudělá) s mou možná únavou,špatným dnem..Nevím. Samozřejmě, že účinek se i ..řekněme..zalíbil..Ale bral jsem to stále jako něco, co si člověk nemůže jen tak dovolit. Takže během dalších asi pěti měsíců jsem ji vzal ještě asi 3-4krát. .. Pak se to začalo stupňovat, už jsem to nebral jako něco tak škodlivého..a ani, na čem bych mohl být závislý. V dubnu 2006 jsem si uvědomil, že vlastně už těch 4-5měsíců beru na každý pátek,sobotu po jedné extázi.(někdy ne)..a chtěl jsem s tím něco začít dělat. A ještě si pamatuji, že se mi to povedlo omezit tak, že jsem si pak třeba vzal 2-3měsíčně..prostě jen na nějaké akce. Na začátku léta 2006 jsme se tak nějak vzájemně rozešli s přítelkyni po dvouletém vztahu a jednoročním společném bydlení. Důvody byly ..partnerské neshody,nadměra kompromisů z obou stran apod. Drogy s tím neměli nic společného.(slečna si taky vzala extází ale třeba jen jednou za čtvrt roku na velké halové akci). V tom samém období hádek a pak samotného rozchodu jsem opět si většinou na akci vzal sebou extázi, aby člověk nepřemýšlel o starostech..Prostě ulítnul. V té době ale už zmíněný kamarád dj extázi moc neholdoval a frčel na pervitinu. Taky jsem se to postupně dozvěděl..i ho mnoho dalších lidech(jejich počet mně až zarazil..publikum,personál některých clubů..atd)..Ale už jen představa, že si někdo něco "dává" do nosu mně nechávala klidným, že to nikdy nezkusím. A měl jsem před tím strach,respekt. Jenomže v jeden den se sešla abnormální únava, bolest hlavy, skoro bych řekl nadcházející nemoc a oslabení, velká hádka s přítelkyni(už v krizi) a já jsem musel odjet hrát, což se mi nechtělo..ale musel jsem. Nejhorší na tom bylo to, že jsem až půl hodiny před začátkem hraní(pak už jen zbývá dohrát do konce svůj čas)zjistil, že nemám u sebe "moji"extázi. Zeptal jsem se personálu, jestli náhodou nemají,protože jsem věděl, že asi občas něco berou. Po chvíli mně zavolala barmanka dozadu..a že extázi nemá, jen to..a ukázala na bílý prášek-pervitin a podala mi trubičku. Rychlé rozhodnutí, za patnáct minut musím začít hrát,hlava mně bolí, hádka,únava..bez extáze..Jsem si řekl, pro jednou, stejně přece vím, že se to brát nesmí..tak dnes a je to..pár vteřin a bylo to ve mně. Samozřejmě, že nemusím líčit, že pocit spokojenosti, lehkosti,maximální kreativity,přestnosti,svěžesti..atd..byl ohromující. ....Další týden jsem si opět ale vzal extázi, protože jsem věděl, že "tamto" nesmím..pak další týden jsem byl obeznámen - naprosto hloupě - že ještě přítelkyně se vyspala s jiným, neváhal jsem-chtěl jsem v té chvíli mi přišlo jediné řešení-dostat se do stavu, kdy nebudu přemýšlet..neřešit(hlupák)..stačilo zavolata pak ..jednou,dvakrát za měsíc..a už to pomalu jelo Nicméně, nikdy..kromě vánočních svátků jsem to nevzal během týdne. Ať už to bylo jen v pátek nebo v sobotu..tak v neděli se "dojíždělo", protože jsem si byl vědom toho, že v práci musímf ungovat.... Mám nadstandardně hodnocenou práci..a jsem jeden z těch, který peníze vždy ví, kde utratit..Příjem jsem nemohl ohrozit. červen,červenec,srpen,...řešil se pervitin 1-3měsíčně..září, říjen,listopad..každý pátek, sobota..pak se mi povedlo to trochu utlumit. Ale v posledních třech měsících je to skoro každý pátek,sobota..Jak ale říkám, ..od neděle do pátku večera..ani ťuk..nikdy. Časem jsem se s tím svěřil jednomu z mých bratrů(40let) a pár kamarádům z okolí..ale s prosbou, ať to nikomu neříkají, že se s tím chci nejdříve zkusit poprat sám..Hlavně, ať se to nedozví rodiče. . Dnes to okolí už tak nějak ví,ostatní sourozenci tuším možná, rodiče ne..Byl jsem vždy na sebe po tom naštvaný s kamarády dj, kteří taky občas..ale ne každou akci..jsem to vždy řešil, samozřejmě otravoval řečmi, že to není správné..že by to mělo jít bez toho atd. Bratrovi řekl, že po poradě s psychologem(výmysl)je určitý postup, kdy se snižují dávky apod. ..nějakou dobu se fakt snižovaly..ale posledně zase pátek,sobota. ¨ Nyní..během týden práce, na byt k počítači pracovat s muzikou..v pátek perník do sebe, v sobotu třeba taky. v neděli dojezd. Celý víkend neprospaný, bez jídla. Váhu mám ale stále stejnou-během týdne.."žeru"..nyní ale trochu pociťuji, že jsem stále nedospaný, unavený..náladový.. V práci si odvedu svoje..a bez chyb. O víkendu s lidmi kolem akcí..a tak dokola. Potřebuji poradit jak přestat..Problém je ale ten, že nemůžu přestat s hraním!!! Když něco děláte stejně skoro 12 let..tak to jinak nejde. A určitě né v této situaci. Už kdysi jsem nedokázal zajít běhen volného třeba pátku někam se normálně bavit. Prostě já jsem ten, který baví jiné a ne naopak. Kdysi jsem si to třeba nahradil, že jsem šel na ryby-silný koníček. Dnes mně ani to u vody neudrží, když vím, že večer bych mohl jít někam hrát..podívat se do toho "kraválu"..Chci to dokázat hrát opět bez ničeho..nebo (je to hrozné)..ale napíšu to..s něčím slabším.. "Vyhrané dle mně " mají ti, kteří si o víkendu zakouří marihuanu a to jím stačí..mně to ale působí, že nemůžu hrát..jsem ihned úplně mimo. Navíc to peří neberu pro lepší pocit..ale v podstatě už 3-4měsíce v pátek večer ve mně se něco přepne..a nemám sílu ani mluvit..natož fungovat normálně. To víte, že jsme to zkoušeli s kamarády si ani nic nebrat sebou..a párkrát jsme se trápili..ale to je úplně hnu..Navíc jsme vypadali jak po šestnácce na šachtě. A navíc,většinou se někdo vždy našel,třeba kolem půlnoci, když už jsme té únavy měli plné zuby..a bylo to tak zase jednoduché.. Takže už každou neděli, celý týden přemýšlím, že teď to musí jít..co nejvíce se vyspat, vitamíny..nic těžkého v pátek nesníst..a stejně večer a bum..konec,abnormální únava. Vše řešíme spolu s dalšími dvěma kamarády dj..kteří ale v tom jedou méně než já..Navíc vše ohledně akcí a dalších věcí řešíme spolu, nemůžu se ani odloučit od nich..A je to to už "rozorganizované" ve velkém..spoustu akcí, hosté,pořádaní,spolupráce pod rádii atd...a vše spolu. Nemůžu přestat hrát ani se nevídat s nimi. S hraním mám v plánu z 90procent do dvou let přestat..ale ještě předtím to dotáhnout do opravdu top ČR..a vše jde tímto směrem. Proto právě teď nemůžu přestat..všech 11let by.. Jsem ochoten to i o padesát procent(hraní)omezit..ale musím najít řešení jak se zbavit té únavy..protože díky ní..nemůžu ani normálně zajít s kamarády na pivo, na ty ryby ..se slečnou do kina apod..Myslím, že když se mi povede nějak odstranit tu únavu(kterou si nedokážu vysvětlit-protože fyzicky jsem snad v poho),tak už umí zařídit, aby z třeba 8 akcí bylo měsíčně akcí 3-4..a to ještě tak, abych nemusel řídit a dal si pár piv,chvili to přežil..hrál během večera jako jeden z prvních a pak se "ožral"(to se i pak dokážu bavit)..nebo odjel domů spát. Ikdyž pravděpodobnější je verze, že bych chtěl zůstat..ale už bez povinností a mohl normálně..střídmě komzumovat pivečka.. Máte nějakou radu? Předem děkuji za cokoliv.. Roman JD

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, popsal jste celý svůj příběh skutečně důkladně. Možná Vás tedy zklamu o poznání stručnější odpovědí...To že se každý týden v pátek cítíte unavený mě nepřipadá nijak překvapivé - jednak jste v permanentním spánkovém deficitu a především Vaše tělo spolupracuje s hlavou. Když chce hlava pervitin, zachová se tělo tak, aby bylo opravdu nutné ho vzít. Bude asi dost těžké vymyslet jak si ponechat všechen dosavadní životní styl a přitom ho žít bez pervitinu. Vypadá to totiž, že se opravdu ničeho vzdát nechcete - možná to tedy nepovažujete ještě za tak vážnou situaci? Asi by bylo opravdu nejlepší probrat celou situaci podrobně s někým osobně, tedy s nějakým odborníkem. Ráda Vám pošlu nějaký kontakt, jen napište, kde zhruba by to mělo být.