velký problém alkohol
Standa
Dobrý den Je mi 35 let a poprvé jsem se opil ve 12letech od svých 25let piju pravidelně toznamená 1-3x týdně. Pravidelně znamená 3měsíce popíjím 2měsíce abstinuju nejdéle jsem výdržel abstinovat 8měsícu ale, vždy se ktomu chlastu vrátím. Mezi přáteli abstinenty nemám když nechlastám daří se mi vpráci ale vázne společenský život. Jsem ženatý mám 2syny a skvělou ženu .Piju pivo a občas víno nikdy ne sám. Po chlastu mívam těžké depky když nechlastám tak mám pocit že, mi něco chybí vyhýbám se totiž společenským akcím. Poradte co mám dělat s chlastem to nejde a bez taky ne. Zapomněl jsem říct že, když chlastám tak pořádně 10-12piv s okýnkem a když abstinuju tak ani rumovou pralinku .Rozumnou střední cestu neznám , neumím.Navíc mám strach že, příjdu o svou skvělou rodinu starší syn je v pubertě a já jako vzor nestojím za nic . Své ženě se určitě hnusím když chlastám . když abstinuju tak zase nejsou rauty nejsou společenské akce.Poradte mám být ochlasta s přáteli a společenským životem nebo nudný abstinent zavřený doma.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, bohužel v naší zemi to občas vypadá tak, jako by byl člověk opravdu postaven před tuto černobílou volbu. Alkohol je prostě standard a když někdo nepije, je dost divný a užívá si věčných připomínek...Řešení je ale právě v tom najít něco mezi. A určitě to jde. Jenom je potřeba najít si svůj způsob, který Vám bude vyhovovat. Proč byste nemohl chodit mezi lidi, i když nebudete pít? Nevěříte si pak, že budete stejně zábavný? Možná to půjde zpočátku stěží, ale když se několikrát překonáte a odrazíte možná pár hloupých narážek, uvidíte, že i bez alkoholu to půjde. Je dobré do toho zapojit třeba i rodinu, hlavně manželku, aby Vám v takových situacích byla oporou. Když pak získáte dostatek sebevědomí chodit na večírky i jako abstinent, možná zjistíte, že je to fajn a nebo třeba po nějaké době budete schopný dát si sklenku vína a dost. Nikdo neříká, že z Vás musí být zarytý abstinent do konce života. Jen je třeba přetrhnout ten bludný kruh, který teď máte navyklý...Myslím, že by se Vám to mnohem lépe dělalo s nějakou pomocí, např. kdybyste mohl mluvit s nějakým odborníkem (psychoterapeutem) o svých obavách ve společnosti, o tom, k čemu alkohol potřebujete apod.