Pervitin
beruska
Dobrý den Již jsem se dotazovala ,avšak nyní se situace změnila a tak prosím o radu znovu. Nuže, jsem matka 20ti letého syna který jak se zdá kompletně propadl droze zvané " Pervitin". ( ono se mi to nezdá já to vím jistě ) Jako 40ti letá žena toho o drogách moc nevím, v této otázce mi světlo do tohoto problému vnáší můj mladší přítel. Ale k věci. Má hlavní otázka zní "věřit či nevěřit" ? Můj syn byl vždy takový studený a hlavně nespolehlivý a velmi prolhaný. Už když chodil na základní školu měla jsem s ním problémy, typu - drobné krádeže -hlavně doma. To nejhorší se dělo posledí rok. Zřejmě vlivem "party" či jak to nazvat ( negativní stimuly? ) začal lhát ještě víc, dokonce mi vybral účet (celou výplatu) a utratil za drogy k čemuž se nakonec po dlouhém lhaní a dušování se " já ne" nakonec přiznal. Odpustila jsem mu, a dala šanci. Chvíli to klapalo. Přišlo první zaměstnání z něj se nechal po krátké době vyhodit pro absenci, mě ještě měsíc vodil za nos že je vše v pořádku. Odpustila jsem mu, a dala šanci. Přišla brigáda, zde zase byla potíž že mě vodil za nos že mu neplatěj a proto mi nemůže dávat peníze na domácnost. ( samozřejmě že to nebyla pravda - vše opět utratil za drogy) Odpustila jsem a dala šanci. Těchto brigád se stejným scénářem proběhlo asi 3. Následovalo druhé zaměstnání - nejdřiv bylo vše v pořádu (to už tu bylo) ale ke konci roku nastal zvrat, jednak se hodil marod a nebyl věčně doma a jednak jsem se dozveděla vše výše zmíněné.(peníze dostával-utráce za drogy a nechal se odemne živit) - z práce byl vyhozen na §53 Rozhodla jsem se k ráznému kroku a syna vykázala z bytu - to bylo v prosinci. Letos na začátku ledna, přišel a že se chce změnit a že mu vždy jen jak on říká "rupne v kouli" a nevidí neslyší a musí to " peří " mít. Řekla jsem si dobrá a znovu mu uvěřila a nechala jsem ho doma a odpustila. Podmínkou bylo že si okamžitě najde práci a nějaké příhodné bydlení. Chvíli to šlo. Hledal hledal, a našel. Jenže............. Opět mě začal vodit za nos - a sice že má nastoupit toho a toho datumu že má vše zařízené atd atd.( Jak posléze zjistil můj přítel vše byla opět lež.) Já mu věřila to důležité pro tu novou práci jsem mu uhradila. Posledním pověstným hřebíčkem do rakve bylo, jeden únorový den kdy jsem zjistila že mi zmizela našetřená Eura, a to bylo dost. Tentokrát jsem ho doslova vyhodila. Vyměnila zámky. ( ještě jsem se měla zmínit že si nabral půjčky typu -Provident -které nyní samozřejmě nesplácí((nemá práci a není ani na úřadě práce)) a o kterých mi lhal že byly pro kamaráda -nebyly - vše utratil za drogy samozřejmě, ještě stihnul stejně jako mě,vybrat účet své holce???????????????!!!!!!!!!!, 10 000,-!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! to nepočítám že nějakou věc odcizil doma i mému příteli.) Takže byl vyhozen (ještě si přivlastnil můj mobil - který jsme z něj naštěstí dostali), a ať si jde svou cestou. Nějakou dobu zřejmě bydlel u své sestřenky která, mimochodem bere taky. Včera tj. 07,03 přišel, jestli by mohl dostat svetr, dala jsem mu ho a zavřela dveře. Za 20min zvoní znova jestli se může vykoupat, já vědoma si všeho co mi udělal jsem ho odmítla, ale uprosil mě. Vykoupal se a odešel. Za hodinu zvoní znova a z brekem mě prosí jestli tu může přespat, razatně jsem řekla že ne. Ale opět mě uprosil. tak ho tu teď mám a nevím co dál???????? Řekla jsem mu jednu noc ale opravdu nevím co bude zítra (mám poslouchat srdce a nebo rozum????) Jak tu dnes tak seděl a říkal mi že už to nechce že se chce léčit (ať s ním jedu do K-centra), že už to týden neměl, že u sestřenky už být nechce že to tam" jede" ve velkým aj. Ale já nevím už mu nevěřím to už tu všechno bylo a co už jsem všechno musela snášet, kolik mě to už stálo financí a sil. Víte, je to můj jediný syn, dosud jsem mu opravdu všechny podrazy a lži promíjela ale teď, já už opravdu nemůžu. Teď když ho tu nechám abych se bála že mi opět něco odcizí a prodá aby měl na drogy (až mu zase "rupne v kouli" jak říká), prosím poraďte co sním. Můj přítel si myslí že je to jen jeho chvilkové zapálení (stejně jako minule) ,protože na drogu nemá peníze (proto prý týden neměl) ale jakmile budou "pojede" znova. Taky říká že kdo si nechce pomoct sám tomu nikdo na světě nepomůže. Ví o čem mluví sám si prošel taky "drogovou stezku", možná proto mu nevěří vůbec. Vím že je to obsáhlé a odpovědi se nehladají snadno ale přesto mi zkuste zodpovědět následující otázky. Mám mu věřit? Mám mu znova pomáhat? Myslíte si, že chce opravdu přestat? Co si myslíte ,po všem výše uvedeném? Zaplatí mu pojištovna léčení když má u ní dluh? Co mám dělat????????????????????????????? Prosím poraďte. S pozdravem Beruska

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, je toho opravdu hodně a je vidět, že situace už pro Vás začíná být neúnosná, což je úplně pochopitelné. Bohužel na některé z Vašich otázek Vám nebude schopný odpovědět asi nikdo. Jsou to jen dohady. Jestli mu opět uvěříte, nebo ne, nezáleží na tom, co já si myslím. Jde jen o to, jestli ve Vás převládne rozum nebo cit a obojí by bylo pochopitelné. Možná můžete katastrofu trochu oddálit, když mu dáte nějaké podmínky, jak může zpět získat aspoň trochu Vaší důvěry. Např. by si měl do K-centra zajít sám a optat se na možnosti léčby. Není malý kluk, abyste ho tam vodila za ruku. Bylo by to dost možná jen divadlo sehrané pro Vaše obměkčení. Když tam ale zajde sám a začne se bavit vážně o léčbě, domluví si další kontakt apod. může to být opravdu krok dopředu. Pokud se bude třeba bát toho, že tam někoho potká, je možné ho tam doprovodit, ale iniciativa by měla vzejít od něj. Pomáhala bych mu tedy jenom v krocích, které jasně vedou k léčbě a ke změně.Jestli chce opravdu přestat pravděpodobně neví ani on sám. Někdy to bývá otázka okamžiku, kdy se zrovna sejde jeho chvilková vůle ke změně se správnou intervencí. Není ale na Vás, abyste takovou chvíli hledala, je to na něm a případně na pracovnících v Káčku. Pokud by se rozhodl pro léčení, pojišťovna mu ho uhradí i když tam má dluhy. Na Vás tedy teď je dát jasné podmínky, za jakých mu pomůžete a za jakých může být doma. Také by bylo dobré abyste pečovala trochu i sama o sebe a navštívila např. nějakou rodičovskou skupinu apod. Protože Vy si rozhodně zasloužíte také péči. Nevím jestli jsem Vám odpověděla uspokojivě alespoň na část otázek, kdybychom měli jasné odpovědi, asi by už žádní závislí nebyli...Přeji Vám hodně trpělivosti a sil a kdykoli se znovu ozvěte.