Tráva
Radši ne
Potřebujeme poradit. Možná bychom tuto situaci zvládli, ale také možná že ne. Náš syn fetuje. Dřív kouřil, ale asi před dvěma lety prý přestal (šaty nepáchly a tak jsme mu věřili). Podle nás ani s alkoholem nemá problémy (už dlouho jsme ho neviděli „v náladě“). Mnohokrát jsme probírali téma drogy a pokaždé nás syn ujistil, že to je svinstvo a nic takového nebere i když v okolí takoví jsou. Až do minulého týdne. Náhodou žena u něj našla v kapse marihuanu a zapalovač. Zpětně jsme si uvědomili, že syn pokud přijede z Prahy (studuje VŠ, 23 let), tak večer odchází a domů se vrací velice pozdě v noci, či nad ránem. Celé dopoledne prospí a mnohdy má velice zarudlé oči. V poslední době už dvakrát „změnil“ kamarády. Nemá nějaký zájem o brigády přivydělat si, nebo doma pomoci. Pokud mu práci přidělíme, skoro vždycky má argumenty proč se jí vyhnout, nebo ji odfláknout. Doma je flegmatik který pospává, kouká na televizi nebo do počítače. V poslední době jak je sebemenší náznak nějaké oslavy či společné akce, vždy je „na čele“ organizátorů. Když mu žena našla marihuanu přiznal, že kouří toto už skoro sedm let (podle mnekldyž si to zpětně uvědomím, možná poslední tři roky velice pravidelně). Argumentoval slovy, že to stejně na koleji kouří každej, že to má pod kontrolou, že může kdykoli přestat, že má výborné kamarády kteří mu dávají marihuanu zadarmo, atd. atd. Se školou problémy nemá a všechny povinnosti školské plní v pořádku. Jen svůj účet má v maximálně možném debetu a už si i dvakrát řekl o peníze na vlak. Chceme si s ním všechno vypovídat až přijede ze školy domů, ale potřebujeme poradit kam směřovat hovor. Vím, že nemáme moc možností jak ovlivnit jeho chování, chceme být tvrdí ale zase ne tak, aby to vyústilo odchodem z domova nebo jeho nechutí jezdit domů. Lze mu snížit finance, požadovat na něm práce na domku, ale nevíme kam až zajít. Každopádně chceme, aby syn s fetováním přestal.

Odpověděl: Jakub Minařík
Z toho co píšete se jeví, že syn i když kouří konopí, tak je schopen studovat VŠ bez výraznějších obtíží. Jiné drogy pravděpodobně neužívá, alkohol, jak se zdá také nepije. Není to sice optimální stav, ale na straně druhé je otázka jak intervenovat. Máte pravdu, že tvrdší postup by mohl způsobit komplikace, syn může přestat jezdit domů, může opustit VŠ, ... Je otázka, zda něco takového chcete riskovat. Nechci situaci nijak zlehčovat, přeci jen - lenost a neochota podílet se na pomoci doma jsou varovné známky, které mohou souviset s abusem konopí, na straně druhé však se může jednat o docela obyčejnou lenost. Také abusus tvrdších drog, včetně alkoholu bych považoval za vážnější problém. Je také docela pravděpodobné, že se stoupajícími nároky například v souvislosti se skončením VŠ a nástupem do zaměstnání se sám dostane do konfliktu s užíváním konopí a bude nucen situaci řešit a kouření konopí omezit. Nejsem si tedy jist, zdali bych na takovou situaci nevyčkal, protože v dané situaci se mi jeví vaše možnosti spíše jako problematické.