pervitin
nika
Dobrý den, chtěla bych se Vás zeptat na příbuzného. Poslední týden se projevoval velice agresivním chováním. Během asi tak 4 dnů napadl několik lidí a zničil jedno auto. Mezi napadenými byl i policista. Byl odvezen na záchytku, kde zjistili, že není opilý, testy na přítomnost omamné látky mu vůbec neudělali, a tak ho pustili domů. Nikdo na něj ani nepodal trestní oznámení. Je mu 31 let. Když se telefonovalo na různé organizace např. do Černovic a do dalších zařízení, tak jim nikdo nepomohl a ani ho nechtěli zajistit. Pak jim někde řekli, že si musí sehnat vyjádření oblastního psychiatra, aby se mohlo postupovat dál. Toto si opatřili. Přesvědčili ho, aby s nimi nasedl do auta, ale jakmile zjistil, že ho vezou směrem do Brna k lékaři, tak začal být velice agresivní, že ho v tom autě musili spoutat. Napadal je fyzicky i slovně v hysterických záchvatech. Po příjezdu do zařízení ho přijali až po tom, co vykopl v autě okno ihned ho spoutali a umístili ho na ipku. Tam je od této středy a v pondělí ho mají propustit. V této léčebně doktorce řekl, že již 5 let bere pervitin, ale to podle mě není možné, protože by ta na něm muselo být poznat, jelikož žije pořád u rodičů. Rodina by ho chtěla umístit na léčení, ale prý by musel sám napsat, že s tím souhlasí, jinak ho nikde nepříjmou. Nevím na koho by jsme se měli obrátit, protože všechny instituce dělají mrtvého brouka. Tak Vám položím dva dotazy: 1. Je možné, aby bral 5 let pervitin, aniž by si toho někdo všiml? 2. Je nějaká možnost, jak ho poslat na léčení, aniž by podepsal nějaký souhlas? Samozřejmě co nejrychleji, protože ho mají v pondělí pustit a rodina neví, co si sním počít a mají z něho strach. Doufám, že z tohoto dotazu všechno pochopíte a pokud možno mi co nejrychleji odpovíte. Děkuji Vám mockrát a přeji pěkný den.

Odpověděl: Jakub Minařík
1. Jenoznačně ano. Znám lidi, kteří tajili usus drog před svým okolím poměrně dlouho. 2. Nucená detence je možná jen po dobu, kdy je pacient v akutním stavu. Pokud jde o stav sice špatný, ale pacient bezprostředně není nebezpečný, tak možná není. Existuje pak ještě soudně nařízená léčba, ale i tam je nezbytný souhlas pacienta, jinak léčba neproběhne a pacienta místo léčby zavřou do vězení za maření úředního rozhodnutí. Sečteno a podtrženo: V akutní atace pacienta přime psychiatrie a postará se, aby se stav stabilizoval a dostal se do normy. Po jejím odeznění jej propustí. Pro odvykací léčbu je nutný souhlas pacienta a také, bez tohoto souhlasu a aktivní spolupráce pacienta léčba obvykle nemá význam. Pokud člověk sám nechce, nepřestane a žádná léčba jej nedonutí.