mama
Dobrý den. Moje dcera bere pervitin. Když jsem to zjistila, domluvily jsme se, že se pokusí sama přestat. Bohužel to nevydržela. Několikrát se to opakovalo. Sepsaly jsme tedy pravidla, že bude chodit do školy a nebude brát drogy, jinak bude chodit do K centra. Do centra jsem ale pak šla sama, protože ona odmítla. Najednou říká, že drogy brát chce, že nepřestane. Nedávám jí žádné peníze, chci vědět kde a s kým je, ale stejně jí v braní nezabráním. Co teď? Když pak na léčení odmítne, nemůžu jí tam dovléct za vlasy. Za první pololetí má každý den v týdnu absenci ve škole, kterou jsem jí omluvila. Dnes zase odmítla do školy, protože je prý unavená a nabízí se jí tam drogy, ona to nevydrží. Mám jí omlouvat ve škole? Když jí neomluvím, asi jí vyloučí. Problém je, že jí bude v létě 18 let, příští rok maturuje. Když jí vyhodí, bude tady sedět a práci nesežene. Čím jí mám tedy pohrozit? Ústavní léčbu proti její vůli nedoporučujete, myslím že kdyby se z ní vrátila, stejně začne brát. Z domu jí vyhodit nemohu, není plnoletá. Pomáhat nechce, neposlechne. Čím jí mám tedy potrestat. Když na ní naléhám a domlouvám jí, neodpovídá, brečí, pak slibuje že bude všechno v pořádku. Samozřejmě jsou to jen slibi. Jsem bezradná a nešťastná. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, vím, že je těžké připustit si, že v je možné že dcera nedodělá školu. I přes to bych jí ale absence asi neomlouvala, pokud ona také neplní svou stranu dohody. Měla by si uvědomit, že ústupky z Vaší strany nejsou samozřejmostí a že braní drog není jen zábava, ale postupem času to přináší také velké nesnáze. Čím dřív to pozná, tím snazší bdue cesta zpět. Ptáte se, jak by měl vypadat její život dál. Zeptejte se na to jí, jak si ho představuje. Jak podle ní dopadne, když bude brát drogy a nic nedělat? Je s takovou představou spokojená? V tom případě asi nezbyde než ji nechat, ať si ji vyzkouší. Vím, že je to těžké, ale tím že ji zachraňujete od průšvihů jí jen usnadňujete braní...Minule jsem Vám psala kontakt na zařízení, které nemá přímo ústavní charakter a je myslím pro mladistvé celkem účinné. Bylo by pro dceru a Vás přijatelné?