Prosba o radu
Lenda
Píši kvůli svému příteli. Jsme spolu více jak 3 roky. Od zacatku jsem věděla ze má k užívání drog "sklon" ale užíval je velmí zřídka (jednou za půl roku - párty) Ale před rokem se situace změnila. Přítel začal nabírat na obrátkách a v užívání drog hodně přidal. Nejdríve to bylo třeba každý druhý týděn a postupně se situace horšila a teď už je to několikrát týdně. (šňupání) Velice se poslední dobou změni. Největší problémy má se svojí matkou, (ona samozřejmě o ničem neví) Reaguje neadekvátně k dané situaci. Často má přímo hysterický záchvat. Stačí aby ho upozornila například na to že něco neuklidil a často to končí velkou hádkou. I ke mě se nechová zrovna nejlépe. Také velice často celý den proleží. Sice neprovozuje například 4 denní "akce" ale řekla bych že to, že jde každý den spát mu v jeho situaci moc nepomůže. Evidentne o svém problému ví, chtěl by ho řešit (neříká to jen mě ale i ostatním lidem ze svého okolí), ale řekla bych, že na to nemá sílu. Není schopen se tomuto problému postavit. Řekla bych, že je sice přesvětčen, že fetovat nechce ale kdykoliv má možnost tak neodolá. Opravdu bych mu ráda pomohla, ale myslím, že na tohle rozhodně nestačím. Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, Váš přítel se momentálně nachází ve fázi, kdy si pravděpodobně teprve začíná uvědomovat, že vše není v úplném pořádku, ale drogy mu zatím víc dávají než berou. V této fázi si člověk obtížně připouští, že by se drog měl vzdát a snaží se problémy spíše nevidět. Obávám se, že pro něho mnoho udělat nemůžete. Abstinovat musí každý sám a pomáhat lze pouze tomu, kdo je ochoten pomoc přijmout. Na Vás zbývá dost nevděčná role, které se v naší branži říká rozvíjení rozporů. Spočívá v tom, že ho budete upozorňovat na všechny změny, které se s ním dějí, na rostoucí frekvenci užívání apod., a posilovat všechny jeho postoje směřující k abstinenci. Pokud se rozhodne pro abstinenci, můžete se pokusit plánovat mu volný čas a vymýšlet zdravější alternativy. Dále Vám doporučuji nepohrdnout pomocí odborníků, která se Vám nabízí. Na www.drogy-info.cz naleznete mapu pomoci, kde můžete vyhledat kontakt na nejbližší kontaktní centrum. Ideální by bylo, kdybyste přiměla přítele ke společné návštěvě. Pokud se Vám to nepodaří, můžete pro radu přijít sama. Pokud totiž někomu můžete pomoci, jste to Vy sama. Život s uživatelem drog není jednoduchý a Vy byste si měla ujasnit hranice a podmínky, za kterých jste ochotná ve vztahu setrvat. Napadá mě ještě jedna důležitá okolnost. Pokud Váš přítel užívá injekčně a sdílí pomůcky k aplikaci, vystavuje se vysokému riziku nákazy žloutenkami typu B a C a HIV. Tyto choroby jsou přenosné také pohlavním stykem a proto můžete být potenciálně ohrožena i Vy. Zjistěte informace a chraňte se. Doporučte Vašemu příteli návštěvu kontaktního centra i v případě, že se nerozhodne přestat s užíváním. Poradí mu jak minimalizovat rizika spojená s braním. Hodně štěstí a v případě potřeby se ozvěte. TN