Je to veliké riziko?
Anonym
Mám takový malý dotaz. Před asi měsícem jsem měl svoji první zkušenost s marihuanou, od té doby jsem ji užil zhruba 7 krát. Byl to pro mě velmi zajímavý a nádherný pocit a nedlouho potom mě lákalo vyzkoušet si nějakou tvrdší drogu, alespoň jednou. Až jsem si uvědomil na co myslím, začal jsem se o sebe bát. Jsem na výběrovém gymnáziu a můj život je v pořádku, bez výrazných problémů, ať finančních či společenských. Pokud bych chtěl někdy v budoucnu vyzkoušet nějakou tvrdou drogu, je vysoké riziko, že ztratím vše co mám? Jak je již uvedeno výše, můj život je nyní naprosto bezproblémový, tak nevím, jestli stojí za to to zkoušet. Případně jaká droga má nejmenší rizika. Děkuji. Anonym, 14 let.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Je vidět, že v sobě máte silný pud sebezáchovy. Svědší o tom strach, který jste začal mít, když jste si uvědomil, svoje chutě na drogy a o čem přemýšlíte. Na druhou stranu jste i hodně zvědavý. Vyzkoušel jste marihuanu a po nějaké době jste chtěl vyzkoušet něco tvrdšího. Uvědomil jste si, že možná není něco v pořádku. Chodíte na dobrou školu, nemáte žádné finanční ani společenské problémy. Je pravda, že dnes spousta mladých lidí marihuanu v životě vyzkouší. (Bohužel je mnohem vzácnější ji nezkusit, než zkusit.) A pochopitelně s sebou takové experimentování přináší rizika. Jestli byste se chtěl o účincích a rizicích užívání marihuany dovědět něco víc, podívejte se na www.drogovaporadna.cz do sekce "Marihuana a hašiš". Mimo jiné tam najdete i zmínku o tom, že marihuana bývá často považována za "iniciační drogu". To znamená, že člověk, který vyzkouší marihuanu, se do jisté míry snadněji dostane i k dalším drogám a tedy i experimentům. Sice to není tak, že by každý, kdo v životě vyzkouší marihuanu, skončil na (jak říkáte) tvrdých drogách, ale pravdou je, že lidé, kteří užívají tvrdé drogy, za sebou mají experimentování s těmi "měkčími". S každým experimentem se posouváte blíže závislosti a z ní vyplývajícím rizikům - tedy i tomu, že všechno to, co dnes máte, můžete jednou ztratit. Jestli skutečně vnímáte svůj život jako bezproblémý, proč se pak pouštíte do takových experimentů? Napadá mě otázka, jestli Vám v životě něco nechybí? Něco, co byste možná našel skryté za tou touhou zkoušet drogy? K tomu všemu Vám je 14 let. Užívání jakýchkoli drog je ze zdravotního hlediska o to rizikovější. A to už ani nemluvím o tom, že marihuana je u nás stále nelegální! Možná je to naráz hodně informací, tak kdyby bylo něco nejasného, ozvěte se. S pozdravem, Gabriela Koryntová. PS: Sama nerada dělím drogy na "měkké a tvrdé". Z mého pohledu má každá droga svá rizika a proto Vám na otázku, jaká droga je nejméně riziková, nedokážu odpovědět.