doplneni k 442107
RRR
Vazeny pane doktore, moc dekuji za odpoved. Chci jen uvest na pravou miru nektere detaily. Pri volani zachranky jsem samozrejme uvedla, ze ma otec halucinace, a ze se jedna o alkoholika, ktery byl v tomhle stavu jiz jednou odvezen. Uvedla jsem vsechny priznaky, ktere momentalne jevil, ne jen nektere. Navic jsem lekare pri prijezdu informovala o tom, ze mam navic podezreni z naduzivani leku Tramal a Stilnox (samozrejme jeste v kombinaci s alkoholem). Lekar nam po prohlidce sdelil, ze je bohuzel v tak spatnem fyzickem stavu, ze by ho na psychiatrii ani v protialkoholni lecebne neprijali, ze musi nejdrive na chirurgii (kvuli cetnym pohmozdeninam) a na internu (kvuli tresu a poceni). Druha lekarka, ktera byla pritomna, nam vynadala, ze jsme meli volat jiz drive. Vite, po jejich vycitkach jsem mela pocit, ze ja jsem ten vyvrhel, ktery za vsechno muze. Predpokladam, ze pokud ho necham odejit ven, tak jak radite, a neco se mu stane, budu obvinena z ublizeni na zdravi. Chapu, ze nemohu cloveka nekam zavrit proti jeho vuli, a ze to, ze se rozhodl pro tento zpusob zivota, je ciste jeho volba. Ale mam sedet a cekat, az se mu opravdu neco vazneho stane? Nebo ostatnim clenum rodiny? Ja tomu opravdu nerozumim - na jednu stranu lekari apeluji, ze zachranna sluzba se ma volat opravdu pouze v pripade primeho ohrozeni zivota - s tim samozrejme souhlasim. Nechtela jsem tedy obtezovat zachranku zbytecne, a cekala jsem, co se z tech priznaku vyvine - predpokladala jsem, ze se z toho napriklad vyspi, jako obvykle. A navic otec si to vyslovne nepral, vyhrozoval nam. Teprve v noci, kdyz se stav zacal pomerne zasadne zhorsovat, volala jsem. Ale jak rikam - dostala jsem vynadano, ze jsem mela volat driv. Jeho stav byl tedy udajne dost vazny, ale lekar v nemocnici byl zrejme jineho nazoru. Vazne tomu nerozumim. Hlavne tomu, proc maji ostatni clenove rodiny trpet, proc nemaji zadne pravo na ochranu a na normalni slusny zivot. Alkoholik, ktery se rozhodl propit se celym svym zivotem az k smrti, ma vetsi prava nez ja. Vam to prijde normalni?

Odpověděl: Jakub Minařík
Víte, práva máte rozhodně stejná. Podobně jako rodiče závislých můžete iniciovat proces, který povede k tomu, že otec nebude mít doma trvalé bydliště a vystěhujete jej někam na ubytovnu. Chápu ale, že to není něco, co by člověku dělalo radost. Ale někdy není jiné cesty. Psychiatrie ani jiný lékařský obor tu není od toho, aby internoval nepřizpůsobivé občany. To je možné jen za určitých okolností, stav musí být vážný natolik, aby takový člověk vlivem duševní nemoci bezprostředně ohrožoval sebe a své blízké. Musí to být ale ohrožení akutní a bezprostřední a jen po dobu pokud stav trvá je možné takového člověka držet nedobrovolně na psychiatrii. Nu, praktická rada: Volejte záchranku kdykoliv, když otec bude mít halucinace a nebo se bude podivně chovat. Počínající delirium tremens je rozhodně stav, který je život ohrožující a takový pacient je také bezprostředně nebezpečný. Nečekejte až se stav zhorší, protože pak jej odvezou napřed na internu, chirurgii, ... A tam může stav odeznít a pak již nejsou splněny podmínky pro nedobrovolnou detenci a pacienta pak propustí, pokud si to přeje. V případě, že otec bude vyhrožovat, je rozumné záchranku upozornít, že to nemusí jít zcela hladce a může být třeba asistence policie. No, držím palce. Klidně ještě napište.