Začínám pít víc a víc
Eset
Poslední dobou se zvýšila má spotřeba alkoholu. Dříve jsem pil s kamarády v hospodě jednou za měsíc, poslední tři čtvrtě roku piji sám. Ze začátku jednou za čtrnáct dní, nyní dvakrát, někdy i třikrát týdně. Vždy piji „tvrdý“ alkohol a vždy až do „otupění“ a usnutí. Když se napiji, nevnímám realitu a jsem „spokojený s celým světem“, vše je perfektní. Druhý den nemívám žádné následky, nebolí mě hlava, nemám „kocovinu“. Obávám se vzniku závislosti. Je mi jasné, že takto nelze dost dobře pokračovat. Můžete mi poradit, jak postupovat? Nechtěl bych skončit tak, že se již nebudu moci nikdy napít alkoholu. Mohu vůbec tento stav ještě zvládnout sám? Jakými pravidly se řídit?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,je dobře, že jste si uvědomil problémy hned na začátku (nebo skoro na začátku). Máte pravdu, že by u Vás asi riziko závislost existovalo, pokud byste s tím nic nedělal. Těžko říct, jestli situaci můžete zvládnout sám - to by se vidělo až časem - asi bych se ale zabývala tím, jestli je to nutné, zvládnout ji sám. Můžete si sice určit nějaká pravidla, ale Vaše pití je spíš důsledek, než samotná příčina problému. A bylo by tedy dobré řešit právě ty příčiny. Píšete, že opilý nevnímáte realitu, vše je perfektní a Vy jste spokojený s celým světem. Jaké je to tedy za střízliva? A proč nemůžete být spokojený - i když třeba ne s celým světem, ale alespoň se svým životem a sám se sebou - i za střízliva? Pravděpodobně řešíte alkoholem nějaké problémy, které kdyby se vyřešily vhodnější cestou, alkohol by snad ani nebyl třeba. Nyní, dokud ještě sama závislost není tak velkým problémem, je pravý čas tyto věci řešit, nejlépe s nějakým odborníkem - psychoterapeutem.