Závislost
Debbra
Dobrý den, už dlouhou dobu si uvědomuji, že mám problém, na který sama nestačím. Čtyři roky beru pervitin, ze začátku šlo o občasné excesy, ovšem dnes se stala droga mou skoro každodenní společnicí. Poslední rok a půl už mi droga nepřináší žádnou radost, ba naopak mě trápí neustálé výčitky svědomí, že nejsem schopná přestat a celkově má na mě negativní účinky. Pozoruji velmi nepříznivé změny na moji psychice, to samé na psychice mého přítele, se kterým jsme pervitin začali brát. Mám pocit, že se vzdalujeme normální společnosti, dostáváme se mezi spodinu. Náš vztah již také nefunguje, oba trpíme náladovostí, depresemi a hlavně paranoickými bludy. Je to hrůza, vždy když mě podobný stav popadne, snažím se ještě rozpoznávat psycho od reality, ale už to mnohdy nejde. Často se bojím chodit sama ven, pronásleduje mě totiž stihomam, mám vždy pocit, jako, že za mnou někdo jde. Nejhorší na tom všem je, že si uvědomuji, že tyto problémy jsou způsobeny užíváním pervitinu, ale opravdu se z toho nedokážu vymanit. Myslím, že řešením by bylo navštívit psychiatra, ten by mi poradil, ne? Ale stydím se otravovat doktory s poruchou, kterou jsem si způsobila sama. Mám navštívit specializované pracoviště? Jaké? Děkuji za zotpovězení dotazu a omlouvám se za svoji obšírnost.

Odpověděl:
Dobrý den, příznaky, které popisujete jsou při dlouhodobém užívání pervitinu typické. Pomoci psychiatra můžete rozhodně beze studu využít. Vaše stavy by se však měly upravit po vysazení pervitinu. V drtivé většině případů příznaky vymizí do několika týdnů, pokud přetrvají, bude na místě uvažovat o medikaci. Doporučuji Vám vyhledat odborné pracoviště typu kontaktního centra, kde s Vámi proberou Vaši situaci a pomohou Vám nalézt přijatelné řešení. Myslím, že je na místě uvažovat o nějaké formě léčby - minimálně ambulantní, lépe pobytové. Největší problém však vidím v tom, že berete spolu s partnerem. Nelze se pokoušet o abstinenci a přitom žít s někým, kdo dál bere. Ani abstinence ve dvou nebývá zrovna efektivní. Pokud chcete skutečně přestat brát, čekají Vás možná dost zásadní změny v životě. Dát dohromady se můžete, ale bude Vás to stát hodně odvahy a síly měnit svůj život. Pokud potřebujete kontakt na nějaké káčko, popř. jiné zařízení, dejte vědět odkud jste a něco najdeme. Hodně štěstí. TN