Mám fakt strach!!!
Holčina
Dobrý den!Víte musím se vám svěřit.Mám hroznejstrach a bojím se!!!Víte je to moje vina,ale já teť newim co mám dělat.Hulim s kámoškou trávu asi každý den no prostě často a někdy což je celkem taky často,když mi někdo nabídne cigaretu,tak si jí taky vemu...Mno a tet sem četla jako že u huličů,kteří k tomu jěště kouřej je větší pravděpodobnost že budou mit neco s pruduskama a nahle po te umrou na rakovinu!Já to vim,ale jěště jak sem si to dnes precetla tak uplne sem z toho tako vyplasena...nejradeji bych s tim hned skoncila ale vím že to nejde,vím že to nevydržím,ale zase nechci si skrz trávu zničit život.Vůbec newim co mám dělat prtž jakmile zas budu vědět že můžu hulit tak nebudu váhat a hned pujdu...Já už to fakt nechci dělat,ale newim jak se tomu ubránit...Newíte,co by mi na to tak mohlo pomoc,aby mě už nepřítahovali ty lidi co huůej,samotná tráva a takpod. Jo jěště,po jakédobě ta rakovina může vzniknout?Je mi teprve 14 a hulim asi 8měsíců +- jsem hodně v ohrožení?A přiznám se,že hulim docela často,vždycky kdy mám možnost a tu mám skoro furt...kromě víkendů...Děkuju...

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Máte pravdu v tom, že kouření marihuany má svá rizika a patří mezi ně i problémy týkající se dýchacího ústrojí. A marihuana, stejně jako cigarety, zvyšuje významně riziko rakoviny. Často lidé, kteří užívají marihuanu, zároveň i kouří cigarety, čímž riziko roste. V ohrožení rozhodně jste, už proto, že začínáte s kouřením takhle mladá. Na druhou stranu, když přestanete, je velice pravděpodobné, že se Vaše tělo rychle vyčistí. Pokuď budete v užívání pokračovat, svoje šance na zdravotní problémy v budoucnu, markantně zvýšíte. Co ale s těmi chutěmi na kouření (ať už trávy nebo cigaret)? Nikdo nemůže přestat kouřit za Vás. Jediné, co Vám v tuhle chvíli mohu poradit, je zkusit se zamyslet nad tím, co Vám kouření marihuany dává, co Vás na něm přitahuje, co Vás přitahuje na lidech, kteří ji kouří. Můžete si to i sepsat. Pak zkuste přemýšlet o tom, co Vám dává podobné pocity a čím by šlo tyhle věci nahradit. Pak se zamyslete nad tím, co Vám kouření marihuany a trávení času s lidmi, co hulí, bere. O co jiného přicházíte, co se zhoršilo? Nakonec si zkuste shrnout rizika, kterým se vystavujete z dlouhodobějšího hlediska - jaký to bude mít dopad na Váš život v budoucnu (s kým se budete stýkat, co budete dělat, co Vás bude bavit, jak na tom budete zdravotně apod.). Přemýšlejte i o tom, co by to pro Vás znamenalo, přestat kouřit? Jistě by to mělo své výhody, ale také velké nevýhody. S kým byste se bavila? Co byste dělala ve volném čase? Jak byste to vysvětlila těm, se kterými jste do teď kouřila/hulila? Co ta kamarádka, se kterou kouříte/hulíte? Myslím, že odpovědět na tyhle otázky poctivě, není nejjednodušší. Když to všechno nakonec podtrhnete a sečtete, možná zjistíte, že i když se vystavujete rizikům, chcete v kouření pokračovat. A nebo přijdete na to, že byste s tím chtěla něco dělat. Možná po zodpovězení těch předchozích otázek budete i sama tušit, co by Vám tak mohlo pomoct. Zatím Vám držím palce a ozvěte se, jak to s Vámi vypadá. S pozdravem, Gabriela Koryntová.