mama
Moje 17ti letá dcera bere asi půl roku pervitin. Studuje a samozřejmě začíná mít problémy i ve škole. Když jsem vše zjistila, slíbila že přestane. Bohužel se tak nestalo. Několikrát jsem sama navštívila K centrum, dcera šla jednou se mnou až ke dveřím, pak ale odmítla jít dál. Dohodla jsem se s ní na tom, že se pokusí přestat sama, bude chodit do školy a když to nedokáže, začne se ambulantně léčit v K centru. Co mám ale dělat, když pak do centra odmítne jít? Několikrát jsme se pohádaly a ona pokaždé říká něco jiného. Někdy že chce přestat, jindy že nechce, že jí to vyhovuje. Vím, že bych mohla navrhnout ústavní léčbu, ale nemyslím si, že by to bylo řešení, když by to bylo proti její vůli. Navíc v tom případě by musela přerušit studium. Nevím si rady, nevěřim že dokáže přestat. Peníze jí skoro žádné nedávám, chci vědět kde a s kým je, není mi to ale moc platné. Jsem z toho nešťastná, nemůžu spát, trápí mě to.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, máte pravdu v tom, že nařízená ústavní léčba má o mnoho menší šanci, pokud je dítě nemotivované. Na druhou stranu i tak je někdy účinná a kvůli 2 měsícům v léčbě pro mladistvé by snad ani nebylo nutné studium přerušovat. Rozhodně je ale opravdu lěpší se s dítětem dohodnout. Myslím, že jste to dělala zatím dobře. Většinou je potřeba člověku, který bere drogy nějak tento styl života znepříjemnit. To znamená opravdu jí nedávat peníze, jen na to nejnutnější, jinak vše kupovat s ní. Požadovat po ní pomoc doma. Měla by chodit pokud možno ze školy rovnou domů, říkat Vám kdy příjde a dodržovat to, jinak jí můžete odepřít něco dalšího, co má ráda. Vím, že se to někdy lehce řekne, ale těžce dělá. Pokud by nešlo taková pravidla nastolit a dodržovat, asi bych opravdu neváhala s nějakou i nedobrovolnou léčbou, protože po 18. roce života už se Vám to nepodaří. Samozřejmě je také třeba v rámci možností o tom s dcerou mluvit - co jí drogy dávají, co je na nich dobrého, čeho se naopak bojí. Jestli si dovede představit, kde bude za tři roky, pokud opustí školu a bude se naplno věnovat drogám atd. V takových situacích je vždy lepší, když zafunguje v rodině muž, pokud je ta možnost, nechte to především na něm. A i když s Vámi dcera do K-centra nedorazí, klidně tam běžte znovu, poradit se i o drobnostech jak dál.