jak zit s alkoholikem?
RRR
Dobry den, kontaktovala jsem jiz nekolik poraden, ale bohuzel se mi nedostalo ani jedne odpovedi. Doufam, ze tentokrat budu mit stesti, protoze situace uz je pomerne kriticka. Muj otec je tezky alkoholik, absolvoval leceni,ale neuspesne, na dalsi jit odmita. Bohuzel jsme nuceni zit s nim ve spolecne domacnosti - moje tezce nemocna matka, moje 87 leta babicka, a ja. Odstehovat se opravdu nemame kam. Stav meho otce: posledni rok pije nonstop ve dne i v noci, poslednich par tydnu ma velmi silny tres a poceni, a posledni 3 dny ma halucinace a je naprosto dezorientovany. Vcera v noci jsem volala zachranku, ta ho odvezla do nemocnice, absolvoval nekolik prohlidek na interne, chirurgii, urologii, a pote byl odeslan zpet domu. V propousteci zprave stoji, ze je plne orientovany. Nemohu tomu uverit. Odchazi jen ve slipech s batohem na zadech ven, nevi jestli je den ci noc, klade nemyslne dotazy, cte zpravy z polstare, a lekar napise, ze je plne orientovany. Po pravde receno nemam uz silu pomahat jemu, navic kdyz on o to nestoji, chci ted hlavne zachranit moji matku, jejiz zdravotni i psychikcy stav se rapidne zhorsuje, a zcela uprimne-take sebe. Existuje nejaka pomoc? Staci mi treba kontakt kam se mohu obratit, v Praze nebo okoli. Jsem uz naprosto bezradna a zoufala. Za Vasi odpoved predem moc dekuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
Víte, on když se člověk dostane k lékaři tak se mnohdy zvetí a zprávy z polštáře již nečte. Takže výsledek může být ovlivněn i okolnostmi, za kterých se s jevem v chování setkáte. Nu, ale co s tím: Víte, ono je obtížné řešit takovou situaci, kterou popisujete. Nutit někoho k léčbě, kdo k ní není motivovaný je k ničemu, neb taková léčba má zřídka nějaký efekt. Jsou to jen vyhozené peníze, pro vás plané naděje. Zavřít takového člověka proti jeho vůli natrvalo někam, aby vás už neobtěžoval se mi zase nezdá etické. Je to bohužel tak, že pokud se někdo rozhodne upít, tak je to jeho svobodná vůle, je to jeho právo. Není možné ho kvůli něčemu takovému zavřít natrvalo na psychiatrii ani mu uříznout kus mozku aby nezlobil. K léčbě se musí rozhodnout sám, vy jako rodina na něj jistě můžete tlačit, pokud se dostane do spárů zdravotních služeb tak tam s ním v tomhle ohledu obyčejně mluví. Praktické rady: - Pokud voláte záchranku, tak jí nevolejte s tím, že se tatínek potí a je mu divně ale s tím, že se nejspíše jedná o delirium tremens, protože tatínek pije. Otce pak nejspíše povezou rovnou na psychiatririi. Na chirurgii a urologii s deliriem moc nesvedou. Takhle zajistíte směr, kterým se bude vyšetření a péče ubírat, protože ze stavu pacienta to nemusí být vždy zřejmé, pokud lékař nemá objektivní informace od druhé osoby. - Pokud se otec rozhodne byt opustit s baťůžkem a v trenýrkách, užijte stejný postup. Ledva vyleze z domu, zavolejte záchranku že nejspíše delirující otec právě odešel ven a nedal si to vymluvit. Zavolejte pro jistotu také policii, aby se otci něco nestalo. V tuhle chvíli je podstatné chránit sebe a nepijící členy rodiny. Tohle je jeden za způsobů, jak se chránit a současně tlačit otce do léčby. Možná že si uvědomí neúnosnost stavu a rozhodne se k léčbě. Kdyby bylo třeba, tak ještě napište.