pro MUDr Minaříka- Grandaxin (tofisopam)
neuvádím
Dobrí den. Už jsem kdysi psal, užívám Ciprlalex s Efectinem a piracetam, před měsícem + Grandaxin. Asi to není příliš otázka semka, ale přesto bych se chtěl zeptat jaké máte s touto látkou zkušenosti, a jak si vysvětlijete jeho specifický účinek - anxiálkitický? v četně údajně i somatických projev, ale zejména právě učinek aktivizující - moc jsem tomu nevěřil, ale skutečně znatelné projasnění a mírné aktivizující účinek pociťuji, na internetu mnoho informací není (jen obecně že asi zvyšuje dopaminergní aktivitu a aktivitu striatální- dovodím si že oddtud možná zvýš. aktivita fronto-striat th-kortikální a možnost agravace impulsivně agresiv siptomatiky vlivem exitace těch baz. ganglií). Ale to je asi tak vše. Nicméně nemám pocit, pokud si dám tbl ráno- což nezasahuje do kvality spánku, že by krom aktivace nějakým způsobem snížil ovládací schoptosti. Jaké s tím tedy máte zkušensoti? Díky

Odpověděl: Jakub Minařík
S grandaxinem nemám moc zkušeností, používám jej poměrně málo. Hlavně asi proto, že se jedná o benzodiazepin a vzhledem k tomu, že moji pacienti mají obyčejně závislost na benzodiazepinech jako jednu z diagnoz, tak tím se léky z této skupiny vylučuji ze mé "výzbroje". Přiznávám však, že ve srovnání s jinými látkami skupiny má trochu jiný, možná z hlediska spektra účinku příznivější efekt. Co se týče té impulsivně agresivní symptomatiky - je to poněkud extrémní efekt, ale stává se to. Bývá to však vázáno na stavy spojené s významným stresem, z mých zkušeností v běžných situacích se takové stavy dějí zřídka.