Vůle versus nemoc
Leh
Dobrý den, byl jsem se svým partnerem, který se léčí ze závislosti na tvrdých drogách, zatímco já jsem čistý, u psychologa; ten mi sdělil, že musím partnerovi znepřístupnit peníze/věci, které se dají prodat, s argumentací, že závislost je nemoc, obdobně jako diabetes. U diabetesu prý také nebudeme nemocnému nechávat na stole zákusky, jestliže mu škodí. Musím říct, že v tu chvíli jsem byl zaskočen tou argumentací (předtím jsem to viděl jinak), kterou psycholog zjevně používá v podobných rozhovorech s rodiči/partnery. Když jsem na tím později a na základě nějakých zkušeností přemýšlel, připadlo mi, že je tato argumentace nesprávná a nefér. Podle mne je přece jen rozdíl nechávat povalovat v bytě drogy a nechat, tedy spíš zapomenout někde nějaké peníze nebo věci, které lze prodat. Nicméně ptal jsem se sám sebe, jak bych se zachoval, kdyby mi došly cigarety (jsem kuřák) a byl bych ve stejné situaci, čili někde by byly peníze na mou drogu. Připouštím, že bych je možná vzal s tím, že je vrátím (já ovšem mám z čeho, zatímco osoba závislá na tvrdé droze většinou ne). V každém případě mi připadá argumentace psychologa stejně nefér, jestliže chování závislého má za následek hmotné škody typu krádež/prodej věci. Asi řeknete, že závislý člověk vůli nemá :-) Když si budu trochu hrát se slovem "nemoc", tak to znamená ne-moci, člověk nemocný je člověk nemohoucný. A do toho konceptu mi krádež stejně nejde:-) Přesto by mne zajímal váš názor. Děkuji

Odpověděl: Jakub Minařík
Doporučení nenechávat bez dozoru cenné věci a peníze je přinejmenším dobré doporučení, pokud se jedná o aktivního uživatele drog. Tedy, pokud o ty věci chcete mocí mermo přijít, a je vám lhostejné, že za ně někdo nakoupí drogy, tak je klidně nechte ležet, ale jinak,... S těmi vašimi příklady je to podobné. Cigarety jsou také drogy a když si půjčíte i s úmyslem vrátit, tak mi to nepřijde rozdíl. Ten příklad s tím diabetikem - ono je to podobné, jen rozdíl je v tom, že heroin není potravina se kterou se denně potkáváte. Ale jinak se mi to jev podobné. Ale to je úhel pohledu.