E
Prosím o radu. Přítel asi tak před rokem spolykal více (asi 5) prášků na spaní (hypnogen), které zapil větším množstvím alkoholu. Byl v hrozném stavu, nebyl schopen mluvit, vnímat co se děje kolem, celou noc nespal, byl agresivní. Od té doby se tento stav několikrát opakoval. Myslím, že ty prášky bere pravidelně, občas to přežene. Naposledy, před 3 dny jich opět spolykal větší množství, zapil tvrdým alkoholem do toho pil benzín. Odvezla ho záchranka na metabolickou intenzivní péči. Nevím, jak mu mám pomoci, jsem z toho už psychicky vyčerpaná, vždy si řeknu že už se to nebude opakovat, ale zase se dostane do takového stavu. Je možné, že je na hypnogenu závislý? Lze hypnogen získat jen na lékařský předpis? Jaký vliv to může mít na jeho psychiku a zdraví pokud je bere v takovém množství a v kombinaci s alkoholem? Poraďte mi prosím, na koho se může obrátit se závislostí na lécích. Já mám pocit, že mu pomoci nemohu, pokud nebude sám chtít s tím něco udělat.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, Hypnogen je lék na lékařský předpis, který se podává při nespavosti. Vytváří se na něm fyzická i psychická závislost, otázkou je, jestli ho přítel bere pravidelně, nebo jde spíš o nárazové zneužívání ve velkých dávkách. Více o tomto léku si můžete přečíst na www.lekarna.cz (zadejte do vyhledávání hypnogen). V kombinaci s alkoholem nejsou obecně hypnotika vůbec dobrá věc. Zatěžují hodně játra, ovlivňují výrazně psychiku. Především by bylo asi dobré zjistit, proč přítel takové sebevražedné experimenty vůbec dělá (a to myslím doslova, protože jednou by to také mohl neodhadnout a už se neprobrat). Co ho trápí, že má takovou potřebu. Máte pravdu, že pro Vás by bylo těžké mu pomoci, vzhledem k tomu, že jste součástí jeho života. Nejlepší by bylo obrátit se na psychiatra, ten je také ten nejpovolanější poradit v závislostech na lécích. Co se týče kontaktu, psychiatrické ambulance pracující se závislostmi najete na stránkách http://www.drogy-info.cz/index.php/map/, stačí jen zadat oblast.