Lenka J. Chomutov
Dobrý den, jistou dobu už řeším problém, se kterým si nevím rady. Můj přítel (26), se kterým jsem 8 let, začal brát pervitin. Prvotním důvodem byla složitá situace v jeho bývalé práci (2005), kterou začal řešit právě pikem. V roce 2006 si tak kvůli tomu nasekal desetitisícové dluhy, začal se podivně chovat a to byl ten moment, kdy jsem pochopila, že není vše v pořádku. Zašal mít pocit, že ho sledujou, že jsou na něj nasazení agenti a kriminálka, že doma máme štěnice a kamery, že jsou i na střeše...Promluvila jsem si sním a naivně doufala že se situace změní. On opravdu přestal na nějakou dobu (cca 2 -3 týdny), ale pak si piko zase sehnal. Měl klasické stavy po intoxiaci, udělala jsem mu proto test na MDMA v moči, který samozřejmě vyšel pozitivní. Nejdřív zapíral, ale pak se přiznal. Čas šel dál a vše se opakuje až do dnešní doby. Chvíli je dobrej, pak začne mít podivné chování. Udělám test, je pozitivní, zapírá, pak se přizná. A já si vždy myslim, že TEĎ už je ti naposledy, TEĎ si to uvědomil, TEĎ už nadobro skončí..Tenhle koloběh braní a nebraní trvá od loňského léta. Jsou to 2 dny co se opět začal chovat divně. Je podrážděnej, nervozní, není unavený, nemá chuť k jídlu atd. Bohužel jsme se již dostali do fáze, kdy mi o požití pika lže a do očí zapírá. Test, který vyjde pozitivní je podle něj neplatný a špatný. Prosím poraďte mi co s tím. Jsem už z toho koloběhu psychicky vyčerpaná a skeptická. kam se mohu obrátit? Jak se s nim mám o tom bavit? Jaké jsou možnosti řešení situace? Předem Vám mnohokrát děkuji za odpověď. Lenka, Chomutov.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, vůbec se Vám nedivím, že jste vyčerpaná. Už jenom to, že příteli nemůžete důvěřovat a musíte ho kontrolovat jako malé dítě, nemá co dělat se spokojeným vztahem, ve kterém byste se měla naopak o partnera moci opřít a spolehnout se na něj v těžkých chvílích. Situace by byla mnohem snáze řešitelná, pokud by si přítel uvědomoval problematičnost svého jednání a pokud i pro něj by znamenala závislost zátěž, které se chce zbavit. To ale bohužel tak nevypadá. Je tedy teď na Vás, jak se k situaci postavíte. Jestli dál budete snášet jeho chování, nebo mu dáte jasně najevo, za jakých okolností jste s ním ochotná být. On má pak na vybranou. Je ale třeba stát si za tím, co mu sdělíte. Pokud tedy řeknete, že buď přestane, nebo se rozejdete, znamená to, že byste to opravdu měla dodržet. Zkuste tedy zvolit takové podmínky ,které jste sama schopná dodržet. Bylo by myslím dobré, abyste se o dalším postupu poradila nejdříve sama v nějakém zařízení, např. v K-centru (Hálkova 224, Chomutov, 430 01, telefon: 474 652 030) nebo AT ambulanci (Nemocnice, Edisonova 1185, Chomutov, 430 01, telefon: 474 447640). Pokud by byl přítel ochotný, můžete tam ideálně samozřejmě dojít i s ním. Tam byste mohla probrat právě i jednotlivé situace, ke kterým doma dochází, a jak se v nich chovat.