Alkohol
Axelka
Dobrý den, chci se zeptat za jak dlouho může dojít k poškození mozku a jater ( stačí mi to přibližně) u dospělé ženy (28let), když pije denně cca. jedno pivo, nebo 0,2 dcl.vína, ale obden tak půl litru vína. Taky se chci zeptat, jestli toto množství už vidíte jako problém. Dotyčná osoba nepije v práci ani přes den, pouze večer po práci. Taky není výrazně opilá, vlastně jsem ji nikdy opilou neviděla, tvrdí, že pije kvůli náročné práci a že by jinak neusnula. Svěřila se mi ovšem, že má nějaké problémy s močovým měchýřem, asi zánět, jak tvrdí, že jí je nějak cítit moč. Mě se to nezdá, může to být taky alkoholem. Děkuji za radu, jedná se o člověka, na kterém mi hodně záleží.

Odpověděl: Jakub Minařík
Záleží na tom, jak se bude pití dále vyvíjet, ale při této frekvenci by se mohlo jednat o několik let. To pití v souvislosti s náročným zaměstnáním považuji za zvláště rizikové, může postupně dojít k tomu, že začne popíjet v zaměstnání, ... Doporučoval bych, kdyby kamarádka se pokusila pití omezit, na usínání jí mohou pomoci třeba bylinné čaje, dobrá je meduňka, která zklidňuje, v lékarně jsou dostupné i různé bylinné preparáty, které obtíže se spánkem mohou pozitivně ovlivnit. Také se dají takové obtíže zvládnout například sportem, dobrou alternativou může být jóga, ev. i psychoterapie.