Prosím o informaci či radu
pavel
Dobrý den. Je mi 37 let, 13 let jsem bral pravidelně 3x denně pervitin. Nyní již 1,5 roku abstinuji. Našel jsem si zájmy, koníčky. Bohužel poslední dva měsíce se mi vrátila strašná chut na drogu, jsem silně podrážděný, nic mě nebaví, přesto se k pervitinu nechci vracet. Chtěl jsem se zeptat: Lidé závislí na opiátech můžou dostat Subutex, existuje něco podobného i pro lidi kteří jsou nebo byli silně závislí na stimulantech? Popřípadě, pokud takový preparát není, jaké léky zpravidla předepíše psychiatr na tu mojí diagnozu. Děkuji. S pozdravem P.Š.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Léčba Subutexem funguje se u lidí závislých na opiátech využívá jako substituce, tedy v době aktuálního užívání se nelegální droga nahradí Subutexem (buprenorfinem), protože je to z mnoha ohledů pro ně bezpečnější. Substituční léčba pro lidi závislé na stimulačních drogách není. Nicméně ani Subutex se nepředepisuje lidem, kteří rok a půl abstinují. Subutex patří také mezi opioidy a také vyvolává závislost, takže to není rozhodně žádoucí model pro někoho, komu se daří více než rok abstinovat. Nevím, zda jste prošel nějakou léčbou nebo zda se Vám podařilo začít abstinovat bez odborné pomoci (i když to by byla velká výjimka po tolika letech). Obyčejně se doporučuje po nějakou dobu po léčbě docházet do nějakého ambulantního doléčovacího programu, kde by Vám poskytli potřebnou podporu a kde by Vám pomohli stavy, které popisujete zvládnout. Nemohu posoudit "Vaši diagnózu" přes internet, ale pokud soudím dle Vašeho popisu, tak stav, který prožíváte, by spíše potřeboval psychoterapeutickou podporu než medikaci. Ovšem nevylučuji i možnost medikace, i když si nemyslím, že by to byla v tomto případě nejvhodnější volba - ale mohlo by se jednat spíše o antidepresiva, která fungují na úplně jiném mechanismu než léky proti úzkosti či uklidnění, na něž můž vzniknout závislost a kterým byste se měl co možná vyhnout. Bylo by asi potřeba, abyste to probral s někým z odborníků osobně. Když mi napíšete, odkud jste, tak bych Vám mohla nějaký vhodný kontakt doporučit. Zatím přeji hodně štěstí.