Alexandra
Dobrý den, je mi 22 let, mám potíže již několik let vyjít se svojí matkou. Jsem přesvědčená o tom, že trpí alkoholismem.Alkohol požívá téměř denně, v práci i o samotě doma.Průměrně vypije láhev-2 lahve vína za večer, někdy i tvrdý alkohol. Vykonává vysoce posatvenou pozici, kterou bez problémů zvládá.(i když si občas dá ze zbytků i panáka na kuráž poránu)Problém je, že jejímu okolí se to zřejmě zdá nadmíru zábavné, netuší, co se odehrává doma,ani, že se to děje denně. Otec před dvěma lety zemřel, mimochodem měl taky velké potíže s alkoholem. Matčina rodina to nepokládá za nějakou potíž, na rodinných sešlostech se vždy společensky popíjí a my si to pak užíváme doma. Když jsem se to pokousšela třeba mámině sestře vysvětlit, nemělo to žádný efekt. Já i moje sestra už na ní poznáme i jedinou skleničku. Nejhorší je, že se pak ve mě probouzí takový vztek, že zase pila, že s ní nejsem schopná normálně komunikovat. Chtěla bych ji nějak pomoct, ale netuším jak. Zkusila jsem všechny možné reakce od smířlivých, přes brek po tichou domácnost. Mluvily jsme spolu o tom mnohokrát třeba druhý den. Vždycky to skončí stejně--vyčte nám, že po ní chceme jenom peníze a nejradši bychom se jí zbavily.Poraďte, prosím, jak s takovým člověkem vlastně jednat? Když usne,mám pak vždycky výčitky svědomí, že jsem to přehnala, ale další den je situace úplně stejná. Díky

Odpověděl: Jakub Minařík
Máma má s alkoholem asi trochu problémy. To máte myslím docela pravdu. Pije nejspíše nadměrně a je velmi pravděpodobné, že dříve nebo později začne selhávat v kontrole usu alkoholu významěji a tím pádem i v zaměstnání, ... Příčina nadužívání alkoholu může být i v tom, že práce je hodně náročná, do toho smrt manžela, ... Osobně bych v takové situaci doporučil, kdyby máma vyhledala psychiatra a nebo psychoterapeuta a pracovala s ním na tom. Sám mám v péči několik lidí, kteří mají podobný problém a většinou pomocí psychoterapie a psychofarmaky se podaří abusus alkoholu zastavit, nebo omezit na rozumnou míru. On alkohol je poměrně toxická látka, která hrubým způsobem poškozuje tělo a mozek a při pravidelném, denním užívání vyšších dávek (pro ženu je to více než 1 pivo denně, či ekvivalent - 2dl vína, velký panák) dojde k nevratnému poškození jater a mozku. V extrémních případech skončí postižený s demencí pro poškození mozku a jater. Stav může být i nbevratný, nebo jen částečně. Možná važte také jak pomoci sobě. I vy si mlůžete najít psychoterapeuta a pracovat s ním na tom, abystre se se situací vyrovnala. Jinak krom toho, že se nebudete z toho cítit dobře, nakonec začnete pít alkohol také, nebo se váš vztah s matkou naruší, ... Je to i cesta k tomu objevit způsob jak matce pomoci. No, koneckonců - můžete dotaz a odpoVěšď dát mámě přečíst. Možná ji to donutí k zamyšlení a třeba se rozhodněe uvažovat o změně. Přeci jen ne každý chce ztrávit poslední dny svého života v blázinci, protože mozek se mu rozpustil v alkoholu. :-) P.s. Klidně ještě napište.