MARIHUANA
Bohuš
Syn, 22 let, kouří marihuanu několik let, teď několik měsíců 4x denně. Ráno po zakouření upadl na zem a měl křeče, třepal se,měl pěnu u úst a ztratil vědomí. Může tento záchvat způsobit marihuana? Ústavní léčbu odmítá, co dělat? Způsobuje kouření marihuany lhostejné myšlení a to, že odpovídá na otázky nejasně, není schopen odpovědět proč to kouří, jaký požitek mu to přináší. Nemluví, na vše jen krčí rameny.

Odpověděl: Jakub Minařík
To co popisujete, byl nejspíše epileptický záchvat. Syn by měl navštívit neurologa, nejspíše s vámi, abyste mu (nebo jiný svědek) popsali průběh záchvatu. Souvislost s abusem konopí je možná, ale z mých zkušeností málo pravděpodobná. Vzhledem k malé pravděpodobnosti vzniku závislosti na konopí považuji i já ústavní léčbu za ne zcela vhodnou. Stav se spíše zkomplikuje. Alespoň to je má zkušenost. Kuřáci konopí jsou, alespoň z mého pohledu vhodní spíše pro nějakou formu intenzivní ambulantní terapie, pokud chtějí konopí přestat užívat. Ohledně poslední části dotazu - chápu, že stojíte o to, aby syn konopí neužíval, ale možná, že vyvíjíte tlak, který není produktivní. Spíše bych považoval za moudré se zajít ohledně postupu někam poradit (mám na mysli především vás, syn tam může jít ale nemusí). Takhle myslím zlepšení stavu nedosáhnete. Pokud chcete dosáhnou tlaku, který povede k tomu, že syn přestane konopí užívat musíte použít takové kroky, které budou synovi postupně znepříjemňovat živost s drogou, až se sám rozhodne k zahájení abstinence, nebo alespoň omezení užívání. Dotazy proč to kouří a jaký požitek mu to přináší obyčejně nevedou k pozitivní odezvě. Navíc je syn pravděpodobně považuje za hloupé, protože konopí kouří proto, že mu je stav vyvolaný látkou příjemný a to je také ten požitek. A má dojem, že musí být každému nad slunce jasnější, že to je právě ten důvod. A asi se nechce pouštět s vámi do diskuse, která se mu jeví předem jako neproduktivní. Ale možná se pletu. :-)