jak mu mám pomoci
sany
dobrý den, muj přítel jsme spolu již 4 roky měl před pul rokem tezkou nehodu na motorce od té doby trpěl strašnými bolestmi celého těla.nemohl spát.....našla jsem u něj ampulku se žlutým práškem a brčka...řekl mi že dostává od známého tento prášek na bolest je na bázi amfetaminů.on třeba 3 dny nespí a pak spí zase 3 dny v kuse,je agresivní a náladoví..řekl mi že stím nemůže přestat protože by ho vše zase bolelo...ale on ani necítí že se řízne nebo uhodí..teď byl celou noc venku a odhazoval sníh necítil že mu mrzou ruce a měl omrzliny takové že mu zčernaly ruce...jak mu mám pomoci nechci aby se takhle ničil.

Odpověděl: Jakub Minařík
Amfetamin na bolest moc nefunguje. Přítel bere spíše proto, že ho to baví. Také mám trošičku dojem, že přestat nechce a o pomoc moc nestojí. Pokud pro něj chcete něco udělat, tak je nezbytné, aby chtěl také on a sám na to pracoval. Jinak pravděpodobnost změny =0 a vaše pomoc je investice do "zruinované firmy". Tak se ptám: Myslíte, že přítel chce něco změnit? Zkusila jste se ho na to zeptat? Je proto ochoten něco udělat? Víte bolest je nepříjemná a když jí človět trpí, tak jej paralyzuje. Ale je to jen symptom a dá se léčit. Existují dokonce centra bolesti, kdy pracují lékaři, kteří umí navrhnout takovou medikaci, které bolest odstraní, nebo zmírní. Mnoho léků, které se užívají k léčbě bolesti je návykových, prostě není jiná volba. Návyk je menší zlo, než neschopnost pohybu způsobená bolestí. Ale ty rozhodně jsou méně rizikové, než amfetaminy. A medikace, která vede k přetížení organismu a k jeho poškození také není dobrá. Musí potlačit bolest, ale nesmí vyřadit z funkce signilní a regulační mechanismy, protože pak dochází k přetěžování a poškození těla.