TEST
Luzzzy
Dobrý den, na internetových stránkách sem narazil na tuto poradnu, nejprve bych Vám chtěl poděkovat za práci, kterou odvádíte, teprve druhý dotaz bude směřovat na otázku tykajícího se testu HIV/AIDS, neužíval jsem nikdy drogy, nežiji bohémským životem, takže ani střídání partneru a rizikový sex se u mě nevyskytl, ale přece jenom by mě zajímalo, v případě, že bych si nechal udělat test, na jaká centra se mohu obrátit, která by jste mi doporučil(a), nebo mě také docela zajímá, jestli kdybych si test, nechal provést u své praktické lékařky, jestli bych za něj musel také platit, skvělé by bylo, kdyby jste byla schopná poskytnout informace o tom jaké klady a zápory má anonymní test s testem neanonymním ..., předem děkuji Luzzzy.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Praktický lékař by Vám test provést bezplatně (1x ročně máte nárok na komplexní vyšetření, do něhož by toto mělo spadat). Jinak se můžete obrátit na zdravotní ústavy v jednotlivých krajích, AIDS centra, popř. infekční odd. nemocnic nebo na nestátní organizace zabývající se pomocí HIV pozitivním a nemocným AIDS. Anonymní testy mají tu výhodu, že nemusíte lékaři, který Vám dělá test, sdělovat své jméno ani jiné údaje a nikde se o Vaší osobě nevede evidence v souvislosti s HIV testem - jeho nevýhodou je to, že často tento úkon neproplatí zdravotní pojišťovna a dotyčný si ho musí zaplatit (obvykle je tato částka kolem několika set korun). Neanonymní test znamená to, že lékař má k dispozici Vaše údaje (které by ovšem stejně měly být chráněné lékařským tajemstvím) a test ve většině případů pojišťovna proplatí. V některých specializovaných centrech je ovšem úhrada za test požadována vždy, bez ohledu na ne/anonymitu testu. Více informací včetně řady kontaktů na místa, kde je možné si test nechat udělat, najdete na webu Státního zdravotního ústavu - Národního programu boje proti AIDS na www.aids-hiv.cz. Přeji hodně štěstí.