Jak přestat
nevim
Dobrý den, chci vás poprosit o radu. Mám sestru (22), která bere drogy. Brala je už koncem střední školy, poté patrně následovala pauza a nyní opět pokračuje. Nejsem si jistý jak dlouho, ani co přesně užívá, nicméně podle určitých informací mluvme o pervitinu. Tedy snad se nemýlím,ale píchá si ho. Chodí už do práce a dokonce o jejím problému ví celá rodina, jsme ale takoví,že ji nevyhodíme na ulici a snažíme se jí pomoci. Je ale velmi náladová,nevíme vůbec o jejích kamarádech či partnerech,chová se divně,např. se večer toulá (prý sama po městě). Je tedy jedno velké tajemství a navíc má problémy s přijímáním potravy. Všichni jsou z ní velmi "smutní" a nevědí jak jí pomoci. I přesto, že to o ní víme, jí to není ani trapné a sama říká že nedokáže přestat. Chová se jakoby nic ale takhle to přeci nejde... Někdy má velkou chuť se změnit, nicméně tato rychle ztroskotává... Prosím poraďte mi (nám), jak se máme zachovat a postupovat. Díky za každou radu. (popř. email: )

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, rozumím tomu, že Vás situace ohledně Vaší sestry trápí. Ale pomoci můžete jen tomu, kdo o pomoc doopravdy stojí. Bohužel se často setkávám s tím, že rodina nastaví členovi jasné hranice (nebudeš brát, jinak Tě vyhodíme), ale v momentě, když je poruší, nedokáží dodržet sankce. Tím dávají dotyčnému jasnou zprávu, že se vlastně nic tak hrozného nestalo a může si v klidu ve svém braní pokračovat. Bohužel není ve Vaší moci hlídat sestru 24 hodin denně. To jestli nebude brát drogy a začne jíst, musí být její rozhodnutí. Vy jí v tuhle chvíli můžete bez výčitek a vyhrožování říct, jak Vám v celé situaci je a co se Vám nelíbí na jejím chování. Nevydírejte, nevyhrožujte, jenom mluvte o tom, jak se cítíte Vy. Možná zjistíte, že i sestra není v situaci spokojená. Zkuste potom společně hledat konstruktivní řešení, domluvit podrobně konkrétní pravidla. A jestli to nedokážete sami doma, domluvte se na společné návštěvě odborníka. Jenom nečekejte, že se všechno vyřeší ze dne na den. Většinou to totiž bývá běh na dlouhou trať. Přeju Vám i Vaší rodině hodně sil a trpělivosti. S pozdravem, Gabriela Koryntová. PS: Když byste potřebovali poradit, kam se obrátit, napište, odkud jste.