dcera
Ivana
Pěkný den, mám dotaz ohledně kouření mé 16 a půl leté dcery. Je druhým rokem rokem na zdravotní škole, obor sociální péče. Už od sedmé třídy ví co chce v budoucnu dělat. Buď pracovat s postiženými lidmi, nebo v K-centru pomáhat drogově závislým. Má přečtenou spoustu hnih o závislostech, psala o tom i seminárku ve škole. Vždy tvrdila, že o tom ví tolik, že by nikdy nic nezkoušela. Ani cigarety. Teď jsem zjistila, že kouří. Kouří i její spolubydlící na internátě a tak i její slova o tom, že se nenechá nikým ovlivnit, vzala za své. Poraďte mi prosím, jak se zachovat, jak s ní o tom promluvit a vůbec co dělat, aby přestala dříve, než se stane závislou. Dávat jí méně peněz, připomenout její zásady ? Pomůže něco takového ? Pomozte prosím. Děkuji za odpověď. Ivana

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Rozhodně nejsem z těch, kteří by schvalovali kouření - byť "pouhého" tabáku. Ale také Vás nechci zbytečně vystrašit. Vaší dceři je 16 let. Je v období, kdy člověk testuje hranice svoje i svých autorit. Takové testování je přirozené a výjimkou není ani to, že člověk vyzkouší alkohol, cigarety, chodit za školu, chodit domů po domluvené hodině, lhát apod. Velký význam pro ně mají názory, postoje, vzhled vrstevníků. Často si hledají svůj hudební a módní styl, hledají si svůj světonázor. Určitě jste si něčím podobným prošla i Vy sama. Vzpomínáte? Píšete, že jste zjistila, že dcera kouří. Víte kolik kouří, proč kouří, co všechno o kouření ví, jak chutnala první cigareta? Určitě jí to přináší i příjemné pocity. Možná jde o to zapadnout, připadat si dospělejší, zvědavost apod. Mluvte spolu o tom, jak se cítíte, z čeho máte obavy. Ptejte se. Ale žádné výhružky, zákazy, vydírání nejspíš nepomohou. Jestli bude kouřit nebo ne, nezáleží na Vás, a tak to rozhodnutí budete muset nechat na ní. Já Vám přeju hodně trpělivosti, pevné nervy a aby se Vám podařilo udržet s dcerou otevřený vztah založený na důvěře. S pozdravem, Gabriela Koryntová.