extaze
jare
ptame se na extazi jako rodiče,syn je celý týden doma,pouze o víkendech začal navštěvovat diskotéky,změnil pohled na svět,své názory,začal mít na víkendy zvýšenou potřebu peněz.Je mu 19 let,má před maturitou a proto máme obavy o jeho budoucnost.Zatím máme pouze podezření,samozdřejmě se nepřizná a my nevíme,jaké k tomu zaujmout stanovisko a jak se k takovému problému postavit.za odpověď děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za velmi pozdní odpověď. Chápu Vaše obavy, nicméně těžko se dá z takto krátkého dotazu přes internet usuzovat, zda se jedná o změnu chování a zájmů, která souvisí s dospíváním nebo zda se jedná o občasné užívání drog na diskotékách (může se jednat také o užívání alkoholu - i s tím by mohla souviset zvýšená spotřeba financí). Nevím, zda jste se synem mluvili o svém podezření a proto víte, že Vám nic nepřizná, nebo zatím jen soudíte z jeho chování, postojů a názorů. Ono je velmi těžké v takové situaci regaovat - syn je na jednu stranu plnoletý, na druhou stranu ho živíte, chodí do školy a samostatný ještě není. Myslím, že by bylo asi potřeba se spíše než na to, zda užívá nebo neužívá extázi zaměřit na to, jak funguje při plnění domácích povinností a jak funguje ve škole... S ohledem na to, že ho živíte, je potřeba požadovat nějakou přiměřenou spolupráci i od něj a stanovit nějaká rozumná a splnitelná pravidla, jak to bude vypadat, a pak také nějaké sankce za jejich porušení (které je ale ovšem potřeba pak také dodržet). Je bohužel fakt, že experiment s drogami k dospívání spíše patří než nepatří, ale obyčejně taková zkušenost končí pouze u experimentu. Tím nechci situaci bagatelizovat, jen si myslím, že někdy je panika zbytečná a je potřeba se zaměřit na fungování v rodině více prakticky. Pokud by se situace nějak zdramatizovala, tak samozřejmě napište. Je pak lepší si o tom promluvit s někým z odborníků osobně a my bychom Vám přinejmenším mohli poskytnout vhodný kontakt. Můžete se případně podívat na web www.odrogach.cz, kde je řada informací pro rodiče, kteří se ocitli v podobné situaci jako Vy. Podrobnější informace o MDMA (účinné látce extáze) najdete také na těchto stránkách nebo na www.lf3.cuni.cz/drogy. Zatím přeji hodně štěstí a pokud byste měli nějaké další otázky, tak neváhejte napsat.