Pervitin
Misha
Dobry den, v srpnu lonskeho roku jsem poznala kluka, ktery je zavisly na pervitinu 13 let. Na prvni pohled vypada jako normalne fungujici clovek (ani ja jsem netusila, ze je zavisly), ale postupem casu se mi zacal sverovat a ja mu chtela pomoci. Rad si se mnou povidal, protoze jsem tuto drogu nikdy nezkusila a on vedle sebe nekoho takoveho potreboval. Ale ja jsem casem chtela vedet o cem mluvi a tak jsem v listopadu pervitin zkusila:-( Od te doby jsem ho mela tak 10x. Porad mam pocit, ze to mam pod kontrolou (chodim do prace, plnim vsechny povinnosti, ktere mam atd.), ale uvedomuju si, ze uz to nejspis pod kontrolou nemam. S tim klukem jsem se prestala stykat (asi 2x jsme si spolu dali), zklamala jsem ho a neskutecne u nej klesla. Nevim co mam delat az se mi naskytne dalsi prilezitost dat si. Tusim, ze uz nedokazu rict ne. Proto bych potrebovala radu, jak se mam zachovat az to zase prijde. Prosim neradte mi at se nestykam s lidmi, kteri to berou. Bydlim na sidlisti - fetuje tu kazdy, je to vsude kolem me. Takze ty lidi potkavam i kdyz treba nechci. Predem diky za radu a nazor co si o mem pripadu myslite.

Odpověděl:
Dobrý den, to se bohužel občas stává, že lidé, kteří chtějí pomoci někomu, kdo bere drogy, sami drogy zkusí a mohou se tak dostat do velkých potíží. Často nejen, že se nepodaří původně zamýšlená pomoc, ale dotyčný sám pak pomoc potřebuje. Zkuste zmobilizovat všechny své síly k tomu, abyste - pokud se opravdu nemůžete setkání s pervitinem vyhnout - dokázala odmítnout, nedat si. Píšete, že máte strach, že to už nemáte pod kontrolou, jste šikovná, že si to umíte přiznat. Lidé často mají dojem, že je vše ok a proberou se pozdě, kdy se to zastavuje daleko hůř. Zkuste takhle šikovná zůstat, zvažte realisticky, co riskujete a zda Vám to za to stojí (o rizicích užívání pervitinu si můžete přečíst např. na naších stránkách v rámečku pod vstupem do poradny - kolonka stimulační látky). Vzpomeňte si s čím a proč jste vlastně chtěla kamarádovi pomoci. Zkuste si připravit dopředu, jak se zachováte, objeví-li se příležitost dát si pervitin - co si pomyslíte, co řeknete... Připravte si konkrétní odpověď, důvody (např. nedám si, protože už jsem měla poslední dobou moc často, nedám si, protože to nechci brát...). Zvládnout to není úplně snadné, možná by stálo za to obrátit se na nějaké zařízení, kde by Vám s tím mohli pomoci, kde Vás podpoří. Když se ozvete znovu a napíšete odkud jste, můžeme Vám nějaké zařízení ve Vašem regionu poradit. Nebo se můžete sama podívat do databáze zařízení na www.drogy.net nebo do mapy pomoci na www.drogy-info.cz. Přeji hodně sil a štěstí.