Kokain společně s léky na manii
Sasa
Sestra se léčí již 3 roky na psychickou poruchu hypománie. Již 4x byla hospitalizovaná v psych. léčebně. Včera jsem zjistila, že už 14 let šňupe kokain. Jak je možné, že na to nepřišli? Má tu poruchu od toho, nebo to jen vypadá, že ji má, protože je sjetá? Ty příznaky mi připadají u obojího stejné.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, po pravdě řečeno, teď už se asi těžko pozná příčina a následek. Ale vzhledem k tomu, že kokain bere 14 let a hypomanii má diagnostikovanou jen 3 roky, je spíš pravděpodobné, že příčinou je droga a důsledkem psychická porucha. Teď už je to možná směs obojího, ale dokud se nezbaví závislosti, nemá jí myslím smysl léčit na hypomanii, nanejvýš může jít o paralelní léčbu. Kokain totiž výrazně ovlivňuje nálady a manické chování k tomu patří. Nemá také smysl ordinovat jí léky bez vědomí její závislosti, akorát se účinky léků a drog vzájemně ruší a nevyzpytatelně ovlivňují (k tomu ještě alkohol, který obecně s psychiatrickými léky nedělá moc dobrou službu). Že to na psychiatrii nezjistili, je sice zvláštní, ale pokud chodí ambulantně a v anamnéze nemá závislost a dochází na oddělení, které se závislými nepracuje, je to možné.