Patická opilost
K.
Dobrý den, před časem jsem si vyrazila ven s kamarády a ten večer jsem byla v hodně velkém nárazovém stresu. Od sedmi do 11 jsem vypila tři dvoudecky bílého vína, a pak jsem si na to dala kolem půl dvanácté jednoho panáka vodky. Od té doby mám úplné okno, nicméně moje chování dle ostatních bylo prý opravdu hysterické a agresivní, což se naprosto odlišuje od mých normálních reakcí. Nejsem žádný velký piják, ven chodím pít tak jednou dvakrát měsíčně, ale nikdy jsem neměla problémy s tím, že bych nesnesla alkohol (láhev vína nebo pár panáků mi nikdy nedělalo větší problém). Navíc jsem v sobě měla dost jídla na to, abych si prostě jen opila prázdný žaludek. Jeden známý mě upozornil na možnost tzv. patické opilosti, že by to sedělo na to, co se mi stalo..? Bojím se případné recidivy, tak se ted radši vyhýbám alkoholu obloukem. Moc dík za odpověd

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,Váš známý měl zřejmě na mysli tzv. patologickou intoxikaci alkoholem. Pro Vaši představu, podle MKN-10, což je mezinárodní klasifikace duševních nemocí a poruch chování, se jedná o: "náhlý počátek agrese a často násilné chování, které je netypické pro střízlivý subjekt. Počátek velmi brzy po vypití takového množství alkoholu, které by u většiny lidí nenavodilo intoxikaci." Pravda tedy je, že to celkem odpovídá zážitku, který se Vám stal. Asi bych to připisovala kombinaci vyčerpání, stresu a možná nevhodné kombinaci alkoholu. Samozřejmě, pokud se Vám taková věc stala jednou, je dost možné, že při podobných podmínkách se bude opakovat. Nemyslím si ale, že kdykoli se napijete, dopadne to stejně. Z jednoho případu bych asi neusuzovala na nějakou vážnou poruchu. V každém případě, abstinenci Vaše tělo určitě ocení a až budete mít chuť na trochu alkoholu, začas asi i vyprší nepříjemné vzpomínky. Pokud by se to ale znovu opakovalo, určitě vyhledejte odbornou pomoc.