lecba zavislosti
desprite
Dobry den, obracim se na vas s zadosti o radu. Moje matka uzivala temer 20 let jako lek na spani Rohypnol. Ten ji bezne psal jeji psychiatr. Jiz zhruba pred 6-7 lety se zacaly objevovat prvni problemy, zacala si sama libovolne zvysovat davky, po neprospani leku se objevovaly deprese, doprovazene nespocetnymi pokusy o sebevrazdu hlavne formou predavkovanim ruznymi druhy psychofarmatik. Jiz zhruba 2 roky neni Rohypnol k dostani na nasem trhu, od te doby se veskere problemy jeste zhorsily. Jeji psychiatr ji zacal predepisovat dostupne leky - Hypnogen, Gerodorm apod., ovsem jejich ucinek je oproti Rohypnomu velmi slaby. Sama si davkuje pocet leku, za noc je schopna snist treba 30 Hypnogenu a nespi. Zjistili jsme, ze se ztraci penize, leky si shani v neuveritelnem mnozstvi po vsech znamych, na cernem trhu apod. Jeji stav je pro nas nezvladatelny, snazime se ji pomahat jak muzeme, leky se ji snazime shovavat a kontrolovat jejich davkovani, ale neni to v nasich silach. Ona se jiz nedokaze kontrolovat, ma silne hystericke zachvaty, nezvlada obvykle denni situace, reseni kazdodennich problemu apod. Nase snahy pomoci ji vnima jako utoky proti sve osobe. Cele dny a noci lezi v posteli, neji, nespi a odmita se lecit. Lhani a citove vydirani je na dennim poradku, pro leky je ochotna udelat temer cokoli. Nase pokusy dostat ji na leceni selhaly, vzdy podepise revers. Myslim, ze je porad stale zavisla na Rohypnolu, porad o nem mluvi jako o sve jedine zachrane. My uz si vsak nevime rady, objednala jsem ji nekolikrat do Psychiatrickeho centra v Praze Bohnicich, kde by mela postoupit celkove vysetreni, ale ona to vzdy odmitla. Dle lekaru je pricina jeji nespavosti az druhotnym priznakem afektivni dysbalance. Mam pocit, ze ona sama si neuvedomuje svuj vazny stav, u lekare sve problemy banalizuje a odmita ustavni leceni. Jsem si vsak naprosto jista, ze ambulantni reseni jejiho problemu neni v jejim stavu mozne. Muj dotaz se tyka toho, jak takto zavisleho cloveka prinutit k lecbe, zda je uz v takto zavaznem pripade nutny jeji souhlas, nebo staci souhlas clenu rodiny? Doporucili byste odvykaci lecbu nebo "beznou"? Pripadne, zda byste nam mohli doporucit nejaka centra, kde se touto problematikou zabyvaji. Ona sama tvrdi, ze by odvykaci kuru nevydrzela a ze se radeji zabije. Stale se bojime toho nejhorsiho, neustale mluvi jen o sebevrazde a jejim uskutecneni. Jsme naprosto zoufali, tento problem trva jiz nekolik let. Dekuji za odpoved.

Odpověděl: Jakub Minařík
No, primárně byste se měli obrátit na jejího psychiatra, Ten bude znát podmínky pro dobrovolnou i nedobrovolnou hospitalizaci a bude schopen aplikovat je na konkrétní situaci vaší matky. Ale on je trochu problém v tom, že nedobrovolná hospitalizace je možná jen za dosti specifických okolností. A pokud má být dlouhodobější, tak pacient musí být skutečně nepříčetný. Vzhledem k diagnose, kterou stanovili kolegové by varianta Psychiatrické centrum Praha byla celkem velmi dobrý nápad. Bez stabilizace psychického stavu je varianta řešení problému s rohypnolem mizivá.