Pervitin
Markéta
Dobrý den, potřebovala bych poradit jak se chovat k příteli.Včera se mi psychicky zhroutil a přiznal,že přibližně rok šňupe pervitin,podle jeho slov občas.Na otázku proč to dělá řekl,že jinak už by se dávno zabil,život ho nebaví,nic mu nevychází atd.Celou dobu co jsme spolu (téměř devět let) má velké sklony k depresím.Před sedmi lety mu zemřela máma na rakovinu,bylo to dost hrozné a rozložilo to celý zbytek rodiny (otec,bratr).Nikdy o tom se mnou pořádně nemluvil,vlastně s nikým. Ale je to v něm pořád. Tušila jsem,že něco není v pořádku,už od jara naš vztah neklape (nikdy to nebylo úplně super,jenže teď už mě psychicky dost ničí). Myslela jsem si,že má nějakou jinou,kéž by měl! A oni jsou to drogy.Poslední týdny každý večer pije tvrdý alkohol (včera např. cca 12 panáků) a to se předtím alkoholu spíš vyhýbal. Vím,že je důležité s ním komunikovat,ale on mi na všechno řekne,že neví nebo že život nestojí za nic. Mám opravdu velký strach,aby si něco neudělal.Už delší dobu přemýšlím o rozchodu,ale teď už to asi nedokážu.Nemůžu ho v tom přece nechat.Nebo ho v tom mám nechat vykoupat?Prostě odejít a čekat jestli ho to probere? Nevím,která varianta by pro něj byla lepší. V srpnu začal chodit k psychyatričce,bral atidepresiva a deprese povolily,jenže potom mu to jednou časově nevyšlo a už tam nešel,prý nechce brát prášky,prý je lepší perník.Samozrejmě mi včera řekl,že on závislý není,že on to má pod kontrolou atd.Prostě klasický učebnicový řeči.Potom se rozbrečel apořád opakoval "nechte mě všichni bejt".Řekl mi,že o sebevraždě přemýšlel už často... No prostě nevím co dělat,on sám nevidí žádný východisko,budoucnost neřeší,protože jak říká,stejně do půl roku umře.Tak je mu to fuk,protože nic nemá smysl... Moc děkuju za radu.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. To, co popisujete, je docela závažná situace a myslím, že bude nezbytná odborná pomoc. Přítel navštěvoval psychiatričku, bral antidepresiva, která vysadil, bral pervitin a teď pokud nebere pervitin, tak vypije každý večer asi tak trojnásobnou dávku alkoholu, než by se slušelo. Takže je ve stavu, kdy vztah s ním je spíš zničující, jak ostatně sama píšete. Pod kontrolou to zcela jistě nemá a to Vy také víte. Rozhodnutí, zda s ním budete dál nebo ne, je samozřejmě zcela na Vás. Ale stanovila bych si nějaké limity - pokud přítel nebude chtít situaci změnit a nebude chtít využít odborné pomoci, troufla bych si říct, že pak vztah nemá perspektivu. Vy sama o sobě mu v tuto chvíli nemůžete mnoho pomoci, můžete mu nabídnout podporu, ale jen za určitých podmínek. Životní okolnosti, které jsou dramatické a nepříjemné, prožívá každý z nás, každý se s tím jinak vyrovnává a jistě mohla být smrt matky a rodinné problémy spouštěcím mechanismem k depresivním stavům a potažmo k drogám a alkoholu, ale bohužel pokud nebude chtít Váš přítel s tím něco dělat, tak s tím nikdo nic nezmůže a nikdo jeho život za něj nevyřeší. A Vy musíte myslet také na sebe. Pokud byste chtěla nějaké kontakty, kam by se Váš přítel (případně i s Vámi) mohl obrátit, tak mi napište, odkud jste a kolik je Vašemu příteli let. Zatím přeji hodně štěstí.