potrebujem vediet
acharit
Mam priatelku, ktora usla z liecebne, kde ju umiestnila jej mama, ktora ju ma v opatrovnictve. Kamoska sa lieci na schizifreniu. Teraz je stabilizovana do takej miery, ze si uvedomuje vsetky okolnosti prichadzajuce do jej zivota. Pravidelne chodi k lekarke. Nechce sa uz vratit do toho resocializacneho centra. Nie je svojpravna a dost ju to brzdi. Svojpravnosti bola zbavena ked brala drogy a vystrajala. Jej mama sa o nu pravdepodobne nechcela starat. Hoci ju ma v opatere, je vo Wiedni. Myslim si, ze chce, aby jej dcera bola zbavena svojpravnosti a bola zavreta v tom ustave, aby sa nemusela o nu starat. Ale to su len moje domnienky. Kamoska je momentalne zavysla od cigariet. Jej spravanie je v norme. Niekedy sa mi zda, akoby premyslala a spravala sa lepsie ako bezny clovek v niektorych situaciach. Ona sama si uvedomuje co vsetko je v jej zivote, aj to, co bolo. Chcela by naspat svoju svojpravnost. Mozete mi prosim povedat ako by mala postupovat? Chce sa dat znovu presetrit odbornikmi, chce urobit vsetko pre to, aby sa zaclenila medzi spolocnost a mohla fungovat ako pravoplatny obcat tohoto statu. Dakujem.

Odpověděl:
Dobrý den, ohledně vašeho dotazu jsem kontaktovala Mgr. Hanu Gajdošíkovou z Právní poradny A.N.O. K vašemu dotazu uvádí: "Dobrý den, pokud se týče Vaší kamarádky, bohužel neuvádíte, kde žijete. Pokud žijete na Slovensku, právní úprava ani praxe České a Slovenské republiky dnes již není zcela totožná. Osoba zbavená způsobilosti či částečně zbavená způsobilosti má však nepochybně i ve Slovenské republice právo žádat o zrušení takového rozhodnutí v soudním řízení. V řízení by nepochybně byly prováděny znalecké posudky, pokud se týče aktuálního zdravotního stavu Vaší kamarádky. K tomuto kroku však nepochybně bude zapotřebí, aby se kamarádka kontaktovala právníka. Předpokládám, že nemá finanční prostředky na to, aby si najala advokáta. Doporučuji proto navštívit některou z bezplatných občansko – právních poraden na Slovensku. Kontakty naleznete např. na této adrese. http://www.lepsisvet.sk/index.php?page=sub&id=15&sid=280 Vaše kamarádka by se tak mohla dozvědět nejen konkrétní postup, pokud se týče nařízené léčby, zbavení způsobilosti, ale např. taktéž možných sociálních dávek, bydlení apod. S pozdravem Hana Gajdošíková, Právní poradna A.N.O."